Dagens PS

FCA-chef erkänner dieselfusk – får fängelse

diesel, jeep
Denna dieseldrivna Jeep Grand Cherokee omfattas av utsläppsfusk. (Foto: Stellantis)
Joel Sandberg
Joel Sandberg
Uppdaterad: 26 juli 2023Publicerad: 26 juli 2023

Volkswagens dieselfusk som uppdagades 2015 fick enorma konsekvenser för tillverkaren och skapade rubriker världen över. Nu erkänner en chef på FCA liknande fusk.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Biltillverkaren Fiat Chrysler Automobiles eller FCA har tidigare fått böta tre miljarder kronor för ett systematiskt dieselfusk.

Tillverkaren utfärdades med en stämning för dieselfusk redan 2017 men slog då ifrån sig anklagelserna.

FCA, som nu är en del av Stellantis-koncernen, erkände dock i juni 2022 att de har fuskat i diverse utsläppstester och sålt över 100 000 dieselbilar i USA med den manipulerade mjukvaran.

Miljardbelopp i böter för dieselfusk

Koncernen har även fått betala närmare två miljarder kronor som kompensation till berörda kunder efter att utsläppsfusket avslöjades.

Fusket omfattar modellerna Jeep Grand Cherokee och Ram 1500 med Ecodiesel-motorerna som såldes mellan år 2014 och 2016 i USA.

ANNONS

Senaste nytt

Medveten manipulation

Nu har en chef på FCA åtalats för att medvetet ha manipulerat mjukvaran som styr utsläppsvärdena i bilarna.

ANNONS

Chefen, som heter Emanuele Palma, var med och utvecklade märkets 3,0-liters dieselmotor redan under 2010.

Palma ska med hjälp av andra kollegor ha kalibrerat motorn så att den släppte ut mindre kväveoxider när bilarna kontrollerades för utsläpp jämfört med under vanlig körning.

Riskerar fängelse

Den manipulerade mjukvaran kallades för ”T Eng” och satt i de 104 000 dieselbilar som såldes i USA. 

Palma kommer att få sin dom den 17 oktober. Han riskerar fängelse och motståndet har yrkat på ett fängelsestraff i ett dygn. 

Läs även: Jeep körde fast – bärgades av Black Hawk-helikopter

Läs även: Nya elektriska Jeep Avenger är en besvikelse 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

Joel Sandberg
Joel Sandberg

Redaktör på Högsta Växeln. Har kört allt från Ferrari till det mest spartanskt utrustade man kan hitta. Stolt ägare av en Fiat 500 från 1974.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS