Sveriges bilägare står inför en utmaning. Allt fler bilar underkänns vid den årliga besiktningen, något som kan leda till böter.
Enkla knepet som räddar din bil från böter


Mest läst i kategorin
Myndigheter och experter menar att många av problemen är enkla att åtgärda och att bilägare själva kan göra en stor skillnad för att slippa böter.
Ökande underkännanden en oroande trend
Under det senaste året genomfördes drygt 3,9 miljoner kontrollbesiktningar av personbilar i Sverige, varav över 900 000 underkändes med krav på efterkontroll. Det är en betydande ökning som väcker frågor kring trafiksäkerheten.

De vanligaste anmärkningarna rör bromssystem och belysning, områden som är avgörande för säkerheten. Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, uttrycker oro över det stora antalet brister gällande halvljus, till DN.
Han påpekar att ett tillfredsställande ljus är viktigt ur ett trafiksäkerhetsperspektiv och att många av dessa fel enkelt kan åtgärdas av bilägaren själv.
Enligt källor som Transportstyrelsen och Bilprovningen kan den ökande trenden med underkända bilar bero på den ekonomiska situationen. Fler väljer att behålla sina äldre bilar längre eller skjuter upp viktiga serviceåtgärder.
En regelbunden service hade kunnat identifiera många av de brister som nu upptäcks vid besiktningen. Per-Anders Blommefors, besiktningsansvarig på Bilprovningen, betonar vikten av att underhålla sitt fordon.
Han menar att de flesta problem kan undvikas genom proaktiva åtgärder och en enkel kontrollrunda innan besiktningen.

Satsning på högre hastigheter: Då får du köra i 150 km/h
I en tid där många europeiska länder sänker hastigheterna på sina vägar, väljer en nation att gå mot strömmen. Landet, som kanske inte är en vanlig
Senaste nytt
De vanligaste felen som kan ge böter
Många bilägare missar att utföra grundläggande kontroller som kan spara dem både tid och pengar. Enligt experter är det just de enkla bristerna som är de vanligaste orsakerna till underkännande.
Exempel på enkla åtgärder är att se till att vindrutetorkare och spolare fungerar, att alla lampor – inklusive de för registreringsskylten – lyser, samt att tutan fungerar.
Även mönsterdjupet på däcken och skicket på säkerhetsbältena är avgörande. En enkel men effektiv kontroll är att gå runt bilen med en familjemedlem som kan hjälpa till att kontrollera att bromsljuset fungerar.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Halvljus är den enskilt vanligaste orsaken till anmärkningar. Även om det är enkelt att se om en lampa är trasig kan det vara svårare att upptäcka om ljusbilden är felinställd. Ett tips är att titta på en vägg i mörker för att se om ljuset sprids jämnt.
Att byta en lampa kan vara komplicerat på vissa moderna bilar, men många fel går att upptäcka och åtgärda med hjälp av en enkel checklista.
Det är också viktigt att vara medveten om att man inte får använda bilen mer än nödvändigt efter ett underkännande, något som många inte känner till, enligt Blommefors.

Största genombrottet för elbilar – lättare, billigare och bättre
En europeisk forskningssatsning har tagit fram en banbrytande batteriteknik som kan avgöra framtiden för elbilar. Med nya, miljövänliga material och samma
Bromsar och belysning i fokus
De tio vanligaste felen som leder till underkänd besiktning är en bra indikator på vad man bör kontrollera extra noga. Listan domineras av belysnings- och bromsrelaterade problem. Förutom halvljus och positionsljus är fel på parkeringsbromsen, spindelleder och bromsbelägg vanliga brister.
Regelbundna och kontrollerade inbromsningar kan vara bra för bromsbelägg och skivor. Det är också viktigt att använda parkeringsbromsen regelbundet för att hålla den i gott skick.
Att byta lampor är ett av de mest grundläggande underhållen. Experter rekommenderar att man byter båda lamporna samtidigt, även om bara en är trasig. Detta ger en jämnare ljusbild och minskar risken för att den andra lampan snart går sönder.
Det är viktigt att kontrollera alla lampor: halvljus, helljus, positionsljus, blinkers, bakljus, bromsljus, backljus, dimljus och skyltbelysning.
Genom att ta några minuter för dessa enkla kontroller kan man undvika en efterkontroll, som kan kosta upp till 500 svenska kronor, och bidra till en säkrare trafik.

Sämsta bilen i besiktningen – är din med?
Spana in listorna över sämsta respektive bästa bilen vid besiktning – oväntat bilmärke skräller med få underkända fordon. Endast 3,3 procent av Polestars
Missa inte:
Gick på 70 lägenhetsvisningar: Här är lärdomen. News 55
Små kärnkraftsreaktorer löser inte elpriserna: “Ingen kioskvältare”. E55
Zelenskyj: Ukrainas framtid avgörs endast av oss. Realtid

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]