Dagens PS

En ny Bentley: Ett jetplan på hjul

Fronten signalerar lyx och muskler. (Foto: Pressbild)
Viggo Cavling
Viggo Cavling
Uppdaterad: 09 juli 2025Publicerad: 09 juli 2025

”Det här är höjdpunkten av Bentley lux”, säger Top Gear. För inte så länge sedan var det den majestätiska saloon-bilen som var toppen av brittisk elegans. Nu är det SUV som sitter på tronen. Perfect Weekend berättar varför nya Bentayga Speed både glänser och skakar om – på samma gång.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Bentley: Från salong till SUV

När Bentayga först rullade ut 2015 blev det Bentleys biljett in i SUV-kriget. Tio år senare gör Speed-versionen comeback med en detalj som får miljörörelsen att vrida sig: Bentleys mäktiga W12-motor lever än. Den är törstig, tung och helt fel i tiden – och ändå är det just därför den lockar.

635 hästkrafter. 900 newtonmeter vrid. 0 till 100 på 3,4 sekunder. Ingen kommer kalla det för en lättvikts-SUV. Det här är snarare ett jetplan på hjul – klätt i nappaläder.

Detaljerna i kabinen är som en brittisk herrklubb på hjul. (Foto: Pressbild)
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Tunggung för lyxsjälar

SUV:ar har blivit en ofrånkomlig lyxklass. Ingen älskar dem – alla köper dem. Bentayga Speed är kanske den renaste symbolen för detta. Den är tung som en pansarvagn, snabb som en sportbil och dyr som en smålägenhet i Vasastan.

Den som väntar sig smidig körning får åka med en Aston Martin. Bentayga Speed kräver vägbanor breda som motorvägar och bromsskivor stora som pizzor. Med sina 440-millimeters kolfiberbromsar biter den dock ifrån sig – och får sin drygt två och ett halvt ton tunga kropp att stanna i tid.

Läs även: Därför hyllas Mazdas dieselmotor i nya CX-80

Fäll ner gaspedalen och lämna klimatångesten hemma. (Foto: Pressbild)
ANNONS

Vem vill ha en fossil jätte?

Bentayga Speed är den sista dinosaurien i Bentley-garaget. Medan allt fler väljer laddsladd och plug-in står denna skapelse kvar som en bränsleslukande symbol för en tid som snart är förbi.

Men är det värt det? För dig som drömmer om en SUV med motorljud som får Montana Highway att dåna är svaret enkelt: ja.

”Det verkliga nöjet är kraften”, säger testförarna. Resten är mest en bonus – oavsett om du sitter i baksätet eller bakom ratten.

Läs även: Ja till bilfria gator – men rör inte parkeringen

En Bentley för dig som inte räds macken. (Foto: Pressbild)

Är Bentley bättre än bra?

Nej, inte för alla. Men Bentayga Speed är Bentley när de är som mest Bentley. Den är överdriven, överdimensionerad och provocerande rolig. En flygande fossil. Och ibland är det precis det man behöver en weekend som denna.

I bakluckan får både golfbag och labrador plats. (Foto: Pressbild)
ANNONS

Perfect Weekend Guide till Bentley

  • Pris: Från cirka 3 100 000 kronor (grundpris – innan extrautrustning och svensk skatt)
  • Motor: W12, 635 hk
  • 0–100: 3,4 sekunder
  • Toppfart: 306 km/h
  • Vikt: 2,5 ton (ungefär)
  • Passar bäst för: Den som vill höra sin klimatångest försvinna i avgasmullret

Källor: Top Gear, Wallpaper, Bentleymotors.com

Här är Sveriges coolaste just nu

Sverige älskar att hylla snällhet, samförstånd och lagom. Men vad händer när vi letar efter dem som faktiskt bryter mönster – på riktigt?

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

Viggo Cavling
Viggo Cavling

Viggo Cavling har skrivit om det goda livet sedan tidigt 90-talet. Först i den egna konsttidningen Beckerell, sedan följde Nöjesguiden, Dagens Nyheter, Resume, Svenska Dagbladet, Travel News och RES, bland annat. Allt enligt devisen gör man mycket får man mycket gjort. Gör man lite händer ingenting.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS