Dagens PS

Northvolt vill bryta kobolt i Sverige – till elbilar

northvolt
Northvolt vill se svensk brytning av kobolt som kan användas till bolagets batteritillverkning för elbilar. (Foto: TT)
Johan Augustin
Johan Augustin
Uppdaterad: 23 nov. 2021Publicerad: 12 aug. 2021

Sverige har stora fyndigheter av kobolt som används till bland annat elbilar. Men för att batteritillverkaren Northvolt ska kunna bryta den värdefulla metallen måste utdragna tillståndsprocesser skyndas på.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Som Dagens PS tidigare skrivit så har Sverige fyndigheter av kobolt som behövs för batterier till elbilar, datorer och mobiler,  i bland annat Kleva gruva, Bergslagen, Kiruna och Skelleftefältet.

Men istället för Sverige kommer den största delen av kobolt idag från Demokratiska republiken Kongo där barnarbete och miljöförstöring rapporteras från utvinningsplatserna.

Behovet ökar

Samtidigt lär behovet av metallen bara öka när världen elektrifieras. Enbart antalet elbilar skjuter i höjden i stora delar av världen – som i USA där Joe Biden nyligen uppgav att 50 procent av bilförsäljningen i landet ska utgöras av elbilar 2030.

Sverige hade kunnat ta vara på den gyllene möjligheten att börja bryta kobolt – det finns kända tillgångar på minst 19 000 ton i den svenska berggrunden, enligt SGU.

Fyndigheterna kan dock var långt större än så menar Christina Wanhainen, professor i malmgeologi vid Luleå tekniska universitet.

”Den svenska berggrunden är väldigt underprospekterad, framför allt vad gäller andra metaller än basmetaller, järn och guld. Det finns stora områden som vi helt saknar kunskap om”, säger hon till Di.

Utdragna processer

ANNONS

Sveriges utdragna miljöprocesser kan dock göra så att kobolten blir liggande under jord för evigt.

Enligt Jesper Wigardt, kommunikationschef på Northvolt, så valde bolaget att etablera sin batterifabrik i Skellefteå för att kunna säkra råmaterialet i närområdet.

”Det finns potential att på sikt få en geografiskt kompakt värdekedja. Det skulle vara bra för oss logistikmässigt, operationellt och miljömässigt”, säger han.

Men den nuvarande politiken kan sätta käppar i hjulen för all kommers menar Christina Wanhainen.

”Det är klart att de långa ledtiderna inte främjar vår förmåga att locka hit bolag som vill satsa på prospektering och brytning. Man förstår att det är frustrerande att hitta en intressant fyndighet och sedan vänta i fem år på att få besked om att man inte får tillstånd att bryta”, säger hon och klargör:

“Den signalen går fort ut i världen – och därefter kommer färre och färre.”

Läs mer: EU-regler för batterier ”mycket svåra att kontrollera”

 

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

Johan Augustin
Johan Augustin

Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.

ANNONS
Hej egenföretagare! Ekonomisk trygghet även för dig.

Vet du om att du som egenföretagare får värdefull rabatt på försäkringar och avtal som medlem i Unionen? Kontakta oss så berättar vi mer.

Läs mer
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS