Dagens PS

EU:s nya plan kan stoppa försäljningen av bensinbilar

Vad säger Eu om framtiden för elbilar? (Foto: Canva)
Vad säger Eu om framtiden för elbilar? (Foto: Canva)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 28 juli 2025Publicerad: 28 juli 2025

EU har länge uttryckt en önskan om att minska utsläppen från fordonstrafiken, och bensin- och dieselbilar har pekats ut som stora bidragsgivare till problemet.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu kommer nya uppgifter om när en omställning kan tvingas fram.

Detta innebär att vi står inför en potentiell förändring i hur vi ser på framtidens bilpark.

Många funderar över vad detta innebär för den enskilde bilägaren och när det kan bli svårt att köra en bil som drivs av fossila bränslen, skriver nederländska TopGear.

Blir det 95% elbil i framtiden? (Foto: Canva)
Blir det 95% elbil i framtiden? (Foto: Canva)

När försvinner bensinbilen från marknaden?

Det är viktigt att förstå att det inte handlar om ett totalförbud mot att köra bensin- eller dieselbilar. Istället fokuserar EU:s regler på försäljningen av nya fordon.

Enligt nuvarande planer kommer det att bli förbjudet att sälja nya bilar som släpper ut koldioxid från och med år 2035. Det innebär att du fortfarande kommer att kunna köra din befintliga bensin- eller dieselbil efter detta datum, men att köpa en ny sådan inte längre kommer att vara möjligt.

Däremot blir det allt vanligare med miljözoner, särskilt i stadskärnor. Dessa zoner gäller idag främst för dieselbilar, men det finns en möjlighet att äldre bensinbilar också kan komma att omfattas i framtiden.

Det finns dock inga konkreta planer för detta i dagsläget.

ANNONS

Stockholms miljözon i blåsväder: Nu överklagar staden beslutet

En stor uppgörelse pågår just nu mellan Stockholms stad och Länsstyrelsen kring den omtalade miljözonen i innerstaden. Efter att Länsstyrelsen nyligen sa

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Företag måste ställa om till elbilar

I juli 2025 framkom det att eu har planer på att införa krav på att hyrbilar ska vara elektriska. Även stora företag med egna fordonsflottor kan komma att omfattas av krav på elektrifiering. Förslaget är ännu inte klubbat, men om det godkänns av rådet ska europaparlamentet sedan rösta om saken.

Många företag har redan påbörjat omställningen till en mer hållbar fordonsflotta. För anställda på större företag är en elbil ofta det enda alternativet när de väljer tjänstebil, i vissa fall kan även laddhybrider vara ett alternativ.

Dessutom blir elbilar alltmer prisvärda och effektiva, vilket gör att allt fler väljer att byta till elbil frivilligt.

“Vad hände nu?” – Kinesisk jätte rusar förbi med ny superteknik

En eftertraktad teknik, solid-state-batterier, har länge varit på tapeten och lovat en ny era för hållbar körning. Nu ser det ut som om denna banbrytande

E-bränslen kan rädda förbränningsmotorn – men till vilket pris?

Flera aktörer arbetar med att utveckla så kallade e-bränslen, eller syntetiska bränslen. Dessa bränslen är koldioxidneutrala och skulle kunna möjliggöra en mer hållbar användning av den befintliga fordonsflottan.

Enligt nuvarande regler skulle bilar som drivs helt med dessa konstgjorda bränslen få säljas även efter 2035. Utmaningen ligger dock i att separera e-bränslen från vanlig bensin, då de är kemiskt mycket lika.

ANNONS

Dessutom förväntas syntetiska bränslen vara dyra att producera, vilket gör det troligt att det blir billigare att köra elbil i framtiden.

Även om koldioxiden binds vid produktionen av e-bränslen, sker det fortfarande lokala utsläpp när bränslet förbränns, till skillnad från elbilar som är lokalt utsläppsfria.

E-bränslen: Framtiden eller en återvändsgränd?

Med förbud mot nya bensin- och dieselbilar runt hörnet, växer intresset för alternativa bränslen som e-bränslen. Men kan de verkligen konkurrera med

Undantag för små tillverkare

Det finns ett begränsat antal biltillverkare som kommer att få fortsätta sälja bensinbilar för vägbruk även efter 2035. Företag som bygger färre än 1 000 bilar per år får behålla sin rätt att sälja fordon med förbränningsmotorer.

Dessa bilar är ofta dyra och kommer att belastas hårt med avgifter på grund av utsläppen, vilket gör dem till ett mindre attraktivt alternativ för de flesta.

Plug-in hybridernas framtid är oklar

EU diskuterar fortfarande huruvida laddhybrider ska få undantag från förbudet efter 2035. Dessa bilar kombinerar en elmotor med en bensinmotor och kan ofta köra över 100 kilometer på enbart el.

I dagsläget omfattas de av försäljningsförbudet efter 2035, men intensiv lobbyverksamhet pågår för att få behålla dem i försäljningshallarna.

ANNONS

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

När blir elbilen obligatorisk att sälja?

Försäljningen av nya elbilar kommer inte att bli obligatorisk som sådan, utan snarare ett resultat av att försäljningen av nya fordon med koldioxidutsläpp förbjuds från och med 2035. Från det året kommer du alltså endast att kunna köpa nya elbilar eller fordon som drivs av vätgas eller andra utsläppsfria drivlinor.

Leasingbilar

Tidigare fanns planer på att alla nya leasebilar skulle vara helt elektriska från 2025. Detta stoppades dock av ekonomiska skäl snarare än praktiska. Anledningen var att bibehålla skatteintäkter från bränsleförsäljning. Detta visar att ekonomiska överväganden ibland prioriteras framför miljöfrågor.

EU:s nästa drag kan tvinga dem att köpa elbilar

EU-kommissionen förbereder nya regler som kan förändra spelplanen för biluthyrningsföretag och stora organisationer. Om förslaget går igenom, kan det

Lättnader för biltillverkare

I maj 2025 godkände EU en lättnad i koldioxidreglerna, vilket gav biltillverkarna två extra år, fram till 2027, för att uppnå utsläppsmålen. Detta påverkar inte förbudet 2035, men ger tillverkarna mer flexibilitet att minska sina genomsnittliga utsläpp över en treårsperiod.

Om en tillverkare inte uppfyller kraven ett visst år kan de kompensera genom att sälja fler bränsleeffektiva bilar under de efterföljande åren.

ANNONS

Lamborghinis “elbil” kanske får en motor ändå

Lamborghini har sedan länge lovat sin första helt eldrivna modell, Lanzador-konceptet, som visades upp för två år sedan. Men nu kommer nya uppgifter som

Missa inte:

Tesla: Rykten pekar mot en överraskande Model Y-variant. Dagens PS

“Bilsittande”: Nya trenden som räddar dig från P-böter. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS