CATL och Stellantis tar nästa steg i sin satsning på elbilar genom att tillsammans påbörja bygget av en stor batterifabrik i Zaragoza.
Elbilens nya hjärta hamnar i Spanien


Mest läst i kategorin
CATL och Stellantis har tagit första spadtaget till sin gemensamma fabrik för litiumjärnfosfatbatterier i Zaragoza.
Anläggningen, som planeras vara igång i slutet av 2026, ska producera upp till 50 GWh per år.
Det motsvarar batterier för omkring en miljon elbilar och kan ge betydande minskningar av utsläppen över fordonens livslängd.
Investeringen landar på cirka 4,1 miljarder euro, vilket med dagens kurs motsvarar ungefär 47 miljarder kronor.
Bygget väntas ge över 4 000 direkta jobb och ännu fler indirekta, något som stärker den lokala industrin och EU:s ambitioner att bygga upp en egen batterikedja.
Svenska bilisters oväntade favorit för långresor
Elbilar används inte längre bara för korta pendlingar, utan har blivit det självklara valet för många svenska bilägare på långresor. En ny
Teknikmöten och industriellt arv
Fabriken ska byggas med målet att nå koldioxidneutral drift. Planen är att mer än 80 procent av energin ska komma från förnybara källor.
Den får även system som följer principerna inom Industri 4.0, där automatisering och datadrivna processer står i centrum.
Ett tekniskt fokus är möjligheten att integrera cellerna direkt i bilens struktur, en metod som kan effektivisera både tillverkning och användning av batterier.
Det är ett tecken på hur snabbt tekniken rör sig framåt, även om vissa kanske fortfarande minns tiden då bilens viktigaste energilager var en enkel blyackumulator under huven.
Äntligen: Solid State-batterierna på löpande bandet
Kinas första storskaliga produktionslina för helt solid state-batterier är i gång och markerar ett tekniskt steg som kan påverka framtidens elbilar. Kina
Senaste nytt
En förflyttning i tre steg
Satsningen illustrerar CATL:s europeiska resa: först export till Europa, sedan lokal produktion och nu en tydligare förankring i regionens industriella system.
Företaget investerar totalt över 11 miljarder euro, cirka 126 miljarder kronor, i sina europeiska verksamheter i Tyskland, Ungern och Spanien.
Målet är att bidra till en komplett värdekedja för batterier, från material till tillverkning, återanvändning och återvinning.
Det sker genom samarbete med lokala aktörer och utbildningssatsningar som ska säkra framtidens kompetens inom energisektorn.
Så lätt blir du lurad av batteriets procentsats
Elbilens batteri bedöms ofta med en procentsiffra, men bakom värdet döljer sig mer osäkerhet än de flesta inser. I Sverige finns en vana att se teknik som
Missa inte:
Minns du klassikerna? Nu gör 70- och 80-talets mat comeback. News 55
Robotar för 410 miljoner ska bevaka gränsen. Realtid
Experterna: Så maximerar du vinsten vid bilförsäljning. E55

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet












