Dagens PS

El, elegans och engelskt lugn – nya Evoque tar form

Vi har inga nya bilder på den nya bilen men vi väntar med spänning. (Foto: JLR)
Vi har inga nya bilder på den nya bilen men vi väntar med spänning. (Foto: JLR)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 13 nov. 2025Publicerad: 13 nov. 2025

Range Rovers succémodell Evoque går nu över till eldrift och markerar början på en ny epok för det brittiska märket.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Range Rover Evoque, märkets mest populära modell i Storbritannien, går nu mot en ny era. Tredje generationen väntas lanseras mot slutet av decenniet – denna gång helt elektrisk.

Den blir därmed den sista pusselbiten i Land Rovers elektrifierade modellfamilj, där även Range Rover Velar och Defender Sport ska få eldrift.  

Till skillnad från den större Velar, som ska ompositioneras mot en ny kundgrupp, kommer Evoque även fortsättningsvis vara instegsmodellen i Range Rover-familjen.

Och det är ingen liten roll – modellen står för omkring fyrtio procent av märkets försäljning i Storbritannien det senaste decenniet.  

Om man vill minnas tillbaka lite. (Foto: JLR)
Om man vill minnas tillbaka lite. (Foto: JLR)

Ny teknik under skalet  

Grunden för den kommande Evoque blir JLR:s nya plattform EMA – Electrified Modular Architecture, framtagen för eldrift från början.

Plattformen, med 800-volts system och så kallad skateboard-konstruktion, ska byggas på fabriken i Halewood utanför Liverpool – samma plats där dagens Evoque tillverkas.  

Motorn kommer att tillverkas in-house och batterierna hämtas från Tata Groups nya fabrik i Somerset, planerad att öppna 2027.

ANNONS

Räckvidden är ännu inte bekräftad, men allt pekar på att Evoque behöver klara minst 700 kilometer för att kunna mäta sig med konkurrenter som Mercedes-Benz GLA EV.  

Snabbladdning blir standard, och tack vare 800-voltsarkitekturen väntas laddtiderna bli betydligt kortare än dagens plug-in-hybrider.  

Missa inte: Första bilderna av nya Mercedes GLB

De första bilderna av nya GLB avslöjar att Mercedes blandar familjekomfort med en oväntad dos himmelsk lyx. Mercedes visar nu de första bilderna av nya

ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

28 okt. 2025

Hybridernas skugga  

Trots tydlig el-fokus kan JLR komma att erbjuda olika drivlinor. Företaget har tidigare antytt att EMA-plattformen kan rymma både laddhybrider och räckviddsförlängare med mindre bensinmotorer.

Detta skulle ge kunder fler alternativ och spegla trenden där intresset för rena elbilar svalnat något till förmån för laddhybrider.  

Om kostnaderna för en helt elektrisk version blir för höga kan JLR till och med välja att låta nuvarande generation leva vidare som bensin- och dieselalternativ parallellt med den nya eldrivna modellen – ungefär som Porsche planerar med Cayenne.  

Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.

Diskret designrevolution  

ANNONS

Utseendemässigt väntas Evoque förbli trogen sitt nuvarande formspråk. JLR vill behålla bilens välkända proportioner, men det talas om något större mått och mer rymd i kupén.

Plattformens platta golv frigör utrymme för både passagerare och bagage – som redan i dag är bland klassens rymligaste med sina 591 liter.  

Inredningen ska fortsätta vara elegant men mer avskalad och teknikfokuserad. Nya digitala funktioner, molnanslutna tjänster och avancerade förarassistanssystem väntas göra entré.  

BMW M5 möter Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid

Två lyxiga super-sedaner med V8-motorer och laddhybridteknik. Båda är brutalt snabba – men bara en är roligast bakom ratten. Krafttillskott uppskattas

Ett nytt kapitel i Range Rovers historia  

När Evoque lanseras kring 2028 kommer den att följa efter Range Rover Electric (2026) och Range Rover Sport EV (2027). Tillsammans markerar de början på ett nytt, elektrifierat kapitel för märket – men utan att förlora den klassiska Range Rover-känslan.  

JLR:s tidigare vd Thierry Bolloré uttryckte det så här: ”EMA-plattformen kommer att ge våra bilar nya proportioner och egenskaper vi aldrig haft tidigare.”

Det låter som att framtiden för Evoque blir både bekant – och helt ny.

Volkswagen ger upp stoltheten – låter kineserna bygga framtiden

Volkswagen slår sig ihop med kinesiska XPeng för sin nya el-SUV ID.UNYX 08 – en fem meter lång kraftfull modell byggd för framtiden. Volkswagen har valt

ANNONS

Missa inte:

Försäkringen blev en skuldfälla – arbetsskadade krävs på miljoner. News 55

Felaktigt utskick från Pensionsmyndigheten har skapat oro. E55

Svenska spelundret drar in miljarder – men moln tornar upp sig. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS