Ford avslutar produktionen efter tre decennier och lämnar därmed ett av sina mest uppskattade modeller bakom sig.
Efter nästan 30 år är det slut: Ford säger farväl till älskad modell


Mest läst i kategorin
Det som länge varit på väg har nu blivit verklighet.
Ford har byggt den allra sista Focus, en modell som i närmare tre decennier varit en av bolagets största volymsuccéer och en självklar del av både europeiska och globala bilmarknader.
Beskedet markerar slutet för en bil som både pendlare, familjer och entusiaster tagit till sina hjärtan. Det skriver Gearpatrol.
En era tar slut
Avslutet bekräftades efter att Fords anställda först började sprida nyheten internt, något som senare verifierades av företaget.
Den sista bilen blev en vit femdörrars kombi, ett vardagligt format som också symboliserar bilens roll i Fords historia.
Focus lanserades 1998 som en del av Ford 2000-strategin, där målet var att skapa en global modell som skulle förena de europeiska och nordamerikanska bilprogrammen.
Modellen blev snabbt en försäljningssuccé.
Under sina 27 år i produktion hann Ford bygga över 12 miljoner exemplar.
För många blev Focus en bil som kombinerade låg ägarkostnad med praktisk funktion och förvånansvärt goda köregenskaper.
Läs mer: Fords vd skruvade isär konkurrenternas bilar: “Chockerande” – Dagens PS
Senaste nytt
Från familjebil till ikon bland entusiaster
Trots att Focus utvecklades som en ekonomisk kompaktbil var den långt ifrån tråkig.
Ford gav tidigt modellen en mer underhållande sida.
Den första ST-versionen kom redan 2002 med sportigare chassi och uppgraderade bromsar.
Ändå var det Focus RS som på allvar visade bilens potential.
Med kraftig turbomotor, fyrhjulsdrift och rallyinspirerad karaktär blev RS-modellen snabbt en kultfavorit.
Både ST och RS försvann i takt med att Ford ställde om mot elektrifiering, men båda bidrog till att göra Focus betydligt mer än bara ett transportmedel.
Ford tappar mark, och riktar om strategin
Det är ingen hemlighet att Ford under senare år har tappat positioner i Europa.
Med nedläggningen av både Fiesta och Focus har utbudet av traditionella personbilar krympt rejält.
I dag är Mustang den enda kvarvarande rena personbilen i det europeiska modellprogrammet, medan modeller som Kuga och Puma fått ta större plats.
Fordchefen Bill Ford Jr. konstaterade nyligen att bolagets personbilsutbud inte är “så robust som vi behöver att det ska vara”.
Det sammanfattar utmaningen: elektrifiering och skiftet mot crossovers har kostat bolaget både marknadsandelar och ikoniska modeller.
Ett avsked med öppen framtid
Rykten om en möjlig återkomst för Focus cirkulerar, men inget tyder på att en ny generation ligger nära till hands.
För nu är epoken slut.
Bilvärlden står kvar med minnet av en modell som lyckades vara både en förnuftig vardagsbil och en oväntat rolig körmaskin.
Missa inte:
Provkörd: Ford Capri – den återuppstådda kultbilen – Dagens PS
Oväntat besked: Bilmärket gör helomvändning i Europa – Dagens PS

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Bevakar nyheter inom bil och techsektorerna.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet












