Dagens PS

Därför behöver trafikljusen en fjärde färg

Trafikljusen
Det behövs fler trafikljus, menar forskare vid North Carolina State University. (Foto: TT)
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren
Uppdaterad: 23 feb. 2023Publicerad: 23 feb. 2023

Trafikljusen kan få en fjärde färg i framtiden. Rött, gult och grönt räcker inte. Här är förklaringen till varför det behövs en till.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I en tänkt framtid där autonoma bilar (AV) rullar upp och ner på våra livliga vägar, behöver trafikljusen ha en fjärde färg, särskild tillagd för självkörande fordon, enligt forskare vid North Carolina State University.

Vitt och trådlöst

De föreslår ytterligare en färg, ett vitt ljus, som ska signalera till de självkörande fordonen hur de ska hantera korsningen framför sig.

Ambitionen är att minska både trafikstockningar och bränsleförbrukning, skriver Science Alert.

Bilarna och lastbilarna som kör själva behöver inte “titta” på det vita trafikljuset, utan kommunicerar trådlöst med det.

Men det kommer att fungera som ett tecken för ”mänskliga förare” hur de ska förhålla sig till de självkörande fordon som rör sig i korsningen.

ANNONS

Senaste nytt

Rött fortfarande stopp

“Röda lampor kommer fortfarande att betyda stopp. Gröna lampor kommer fortfarande att betyda gå eller kör. Och vita lampor kommer att tala om för mänskliga förare att helt enkelt följa bilen framför dem”, säger civilingenjören Ali Hajbabaie.

ANNONS

“Det här konceptet vi föreslår för trafikkorsningar, som vi kallar en “vit fas”, utnyttjar datorkraften hos autonoma fordon.”

Autonoma fordon skulle vara i kommunikation med varandra och med trafikljusen i korsningar, inom ett visst avstånd.
Det skulle göra det möjligt att samordna trafikflödet mer effektivt och intelligent.

“Följ efter den där bilen”

Alla mänskliga förare i mixen skulle informeras om att följa fordonet framför dem via det vita ljuset: stanna om det stannar, fortsätta om det fortsätter.

När antalet autonoma fordon i en korsning sjunker under en viss tröskel, skulle trafikljusen återgå till det normala röda, gula och gröna.

I simulerade modeller visades AV:er förbättra trafikflödet på egen hand, och ännu mer när den vita fasen infördes – vilket sedan har positiva effekter för att minska bränsleförbrukningen.

Ju högre andel AV:er i en korsning, desto snabbare rörde sig trafiken, med förbättringar på cirka 40 till 99 procent vad gäller totala förseningsminskningar.

Kan börja snart

ANNONS

“Att ge en del av trafikflödeskontrollen till AV:erna är en relativt ny idé, kallad det mobila kontrollparadigmet”, säger Hajbabaie.

”Men vi tycker att det är viktigt att införliva konceptet med vitt ljus i korsningar eftersom det talar om för mänskliga förare vad som händer, så att de vet vad de ska göra när de närmar sig korsningen.”

Att uppgradera varje vägkorsning kommer naturligtvis att ta tid och pengar, men forskarna tror att vissa aspekter av idén om vit fas skulle kunna implementeras relativt enkelt. Testkörningar inom specifika områden kan vara nästa steg framåt.

Läs även: De fem farligaste länderna att köra bil i  

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Torbjörn Karlgren
Torbjörn Karlgren

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS