Dagens PS

Cupra trotsar normen: Ska erövra USA

Cupra VZ5 Sweden
Formentor VZ5 kommer inte att få följa med till Nordamerika. (Foto: Cupra)
Erik Punt
Erik Punt
Uppdaterad: 28 mars 2023Publicerad: 28 mars 2023

I mitten på 90-talet startade spanska Seat en egen prestandabils-division som skulle ta fram sportigare versioner av standardmodellerna. Namnet blev Cupra vilket är en akronym för CUP-racing.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Först ut att Cuprafieras var Ibiza år 1996 och sedan följde en lång rad modeller. Cupras framgångar som hustrimmare åt Seat kulminerade med León R år 2017 innan varumärket skiljdes från Seat och blev en helt egen tillverkare. 

Globalt varumärke

Eller så egen man kan vara inom den gigantiska Volkswagen-koncernen. Nuvarande Cupra-modeller delar fortfarande mycket teknik och även utseendemässiga detaljer med Seat. 

Nu bekräftar vd:n för bolaget, Wayne Griffith, att Cupra ska satsa på att bli ett mer globalt varumärke genom att expandera till Nordamerika. 

Cupra satsar enbart elbilar

I dagsläget ingår flera bilar drivna av förbränningsmotorer i Cupras modellutbud men dessa kommer inte att få följa med över Atlanten. 

Satsningen kommer i stället att ske uteslutande med elektrifierade alternativ. Dock kommer inte exempelvis modellen Born som bygger på MEB-plattformen att säljas i Nordamerika.

Cupra har ny plattform

ANNONS

Bilarna som ska kriga om marknadsandelarna kommer istället att bygga på Volkswagen-koncernens nya SSP-platform (Scalable Systems Platform). 

SSP ska sammanfoga erfarenheterna från de två elbilsplatformarna som finns i dagsläget, MEB och PPE. Lanseringen av den nya plattformen är planerad till 2026. 

Slutet på decenniet

Inom Volkswagen-koncernen finns det dock andra tillverkare som är mer prioriterade när det gäller att få tillgång till den nya tekniken och därmed kan man konstatera att det lära dröja fram till slutet på detta decennium innan spanska märket äntrar Nordamerika. 

Fram till dess kommer bolaget att jobba med att stärka sin marknadsposition på den europeiska marknaden och försöka nå en marknadsandel på tre till fyra procent. 

Läs även: Femcylindriga Formentor VZ5 är en vilding
Läs även: Cupras nya monster är dyrare än en Ferrari 
Läs även:
Cupra e-Racer – elbil med sladd
Läs även: Test: Cupra Born – bara en Volkswagen

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Erik Punt
Erik Punt

Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.

Erik Punt
Erik Punt

Skribent på Högsta Växeln och Saab-fantast.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS