Dagens PS

CUPRA Formentor – prestanda och design i topp

CUPRA Formentor
CUPRA Formentor är det spanska bolagets nya toppmodell. En SUV-coupé med läcker design och härlig prestanda. (Foto: CUPRA)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 22 sep. 2020Publicerad: 15 sep. 2020

CUPRA är den spanska utmanaren till det mesta man förknippar med läcker design, prestanda och körglädje. Nya Formentor är ett exempel på hur det spanska temperamentet appliceras på ett fullkomligt lysande sätt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I grunden delar CUPRA Formentor det mesta med huvudägaren Volkswagens teknik. Det är bara det att CUPRA har hittat formeln som man verkar ha glömt bort i Wolfsburg. Allt de bygger är läckrare och bjuder på betydligt mer körglädje. Fråga mig inte hur det går till, men så är det bara. Formentor är det senaste exemplet på när man släpper lös den spanska magin.

CUPRA Formentor – prestanda och design

CUPRA Formentors sportiga design håller vad den lovar. Bilden visar en plug-in hybrid som kommer senare. (Foto: CUPRA)

Exteriören lämnar ingen oberörd

Låt mig börja med att beskriva exteriören som bjuder på sportiga linjer oavsett vilken vinkel du betraktar den. En i det närmaste brutal front som borde få alla som ser den i backspegeln att snabbt flytta sig från vänsterfilen på motorvägen. Istället för att följa de senaste modenyckerna med en överdimensionerad grill har CUPRA istället haft den goda smaken att hålla tillbaka en aning och låta de aggressiva full-LED-framljusen komplettera Formentors dynamiska look.

CUPRA Formentor – prestanda och design

Formentors tuffa design utan att hänfalla till modenycker som gigantiska grillar. (Foto: CUPRA)

Från sidan är de breda hjulhusen ett framträdande element som tillsammans med den sluttande bakluckan ger Formentor ett sportigt och samtidigt elegant utseende. 19-tums fälgarna med de stora Brembo-bromsarna i CUPRAS signaturfärg, koppar, bidrar ytterligare till det sportiga utseendet. CUPRAs numera karaktäristiska LED-ljusramp tillsammans med de fyra avgasrören fullbordar Formentors läckra design.

CUPRA Formentor – prestanda och design

LED-bakljusen i kombination med de breda hjulhusen och de dubbla ljuddämparna ger Formentor en “kaxig” look. (Foto: CUPRA)

Hög kvalitet i den läckra inredningen

ANNONS

Interiört har CUPRA inte heller sparat på varken design eller kvalitet. Instrumentpanelen är i princip identisk med Leon. Skillnaden är att den är smakfullt klädd i läder med kopparfärgade sömmar. Instrumentklustret utgörs av en 10,25-tums digital skärm där man kan välja vad som ska visas med hjälp av en knapp på ratten.

CUPRA Formentor – prestanda och design

Mycket av designen känner vi igen från nya Leon och det är bra, för den är bland de bättre idag. (Foto: CUPRA)

 

Ratten är givetvis skinnklädd med kopparfärgade sömmar. Tjock och greppvänlig, så som man vill ha det i en äkta sportbil. På ratten finns även två runda knappar för start/stopp och körprogramval. I mitten på instrumentpanelen sitter en 12-tums pekskärm som vi känner igen från bl.a. senaste generationen Golf. Lättarbetad och logisk med mängder av tillgänglig information.

CUPRA Formentor – prestanda och design

Det digitala instrumentklustret går att anpassa efter behov med hjälp av View-knappen på ratten. (Foto: CUPRA)

CUPRA Formentors sportsäten med integrerade nackstöd är inte bara snygga att se på utan även utformade för ett optimalt stöd vid tuff körning och komfort vid långfärder. (Kommer även i full-läder) Liksom överallt i kupén hittar vi även här de kopparfärgade sömmarna som en snygg detalj. Baksätesutrymmet är tillräckligt stort för två vuxna av normalstorlek och bagagerummet klarar skapliga 420 liter med ryggstödet uppfällt.

CUPRA Formentor – prestanda och design

Sportsätena i Formentor är inte bara snygga utan ger optimalt stöd vid aktiv körning. (Foto: CUPRA)

Spansk magi väcker liv i prestandan

ANNONS

Men ett vackert utseende kräver även teknik att leva upp till och det är spanjorerna bra på. Under huven hittar vi Volkswagengruppens fina tvåliters bensinmotor med turbo på 310 hk och 400 Nm vridmoment. Det ger Formentor en acceleration 0-100 km/h på 4,9 sekunder och en toppfart på 250 km/h. Snittförbrukningen ligger mellan 8,2-9,0 l/100 km och CO2-utsläppet mellan 186-203 g/km.

CUPRA Formentor – prestanda och design

Under huven har de spanska teknikerna i vanlig ordning plockat ut skön prestanda och en stor portion körglädje. (Foto: CUPRA)

Eftersom det rör sig om i princip samma motor, men med 10 hk mer, som i den CUPRA Ateca jag testade för ett par år sedan så är det en härlig drivlina där den 7-stegade DSG-lådan är i perfekt symbios med motorn. Formentor är i grunden en bil som vill utmana krokiga småvägar samtidigt som det väl avstämda chassit levererar skön komfort om man av någon anledning tröttnar på upplevelsen att köra ”aktivt”. Även en plug-in hybrid kommer något senare.

CUPRA Formentor – prestanda och design

Det är på krokiga bergsvägar som Formentor trivs allra bäst. (Foto: CUPRA)

Förhandsbokningen har kommit igång och lanseringen är preliminärt planerad i oktober. Priser presenteras senare.

Läs mer om CUPRA Formentor här.

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS