I Kinas pulserande hjärta finns en stad där horisontella vägar är en sällsynthet. Här trotsar ingenjörskonsten alla lagar om gravitation och logik, och bygger istället en urban djungel i tre dimensioner.
Chongqing: Kör fel här och du kan vara vilse en hel dag


Mest läst i kategorin
I den här staden, som har en av världens mest komplexa trafiksystem, blir en enkel biltur en hisnande upplevelse som för tankarna till en berg-och-dalbana.
Staden där marken är i tionde våningen
Chongqing, eller “Bergstaden” som den också kallas, är en urban anomali som fullständigt struntar i platta ytor. Den reser sig längs branta kullar och floddalar där floderna Jialing och Yangtze möts.
För en svensk kan denna stadsbild verka som ett kaotiskt virrvarr, men det är i själva verket en smart lösning på en omöjlig utmaning. Det är en stad som växer i tre dimensioner, där en entré på marknivå kan leda till en byggnad som ligger på tionde våningen.
Denna häpnadsväckande topografi har tvingat Chongqings stadsplanerare att tänka helt utanför de traditionella ramarna. Här är infrastrukturen inte bara ett sätt att ta sig från punkt A till B, utan en del av stadens identitet.
Resenärer beskriver det som att köra i en levande labyrint, hämtad från filmer som Inception eller ett spel av ormar och stegar.

Senaste nytt
En lasagne i 3d
Chongqings arkitektur är en direkt anpassning till dess extrema geografi. Med abrupta höjdförändringar på hundratals meter har stadens ingenjörer skapat ett vertikalt lager-på-lager-system som kallas “urban lasagne”.
Detta innebär att vägar, bostäder och kommersiella ytor staplas ovanpå varandra i ett tätt, vertikalt nätverk. Denna vertikalitet är en ren nödvändighet för att hantera en befolkning på över 32 miljoner invånare.
Missa inga nyheter – prenumerera på Dagens PS Motorbrev.
Ett av de mest slående exemplen på den vertikala urbanismen är monorailen, Linje 2, som slingrar sig längs klippor och till och med åker rakt igenom en bostadsbyggnad. Det är ett exempel på hur infrastruktur och vardagsliv flyter samman i ett unikt ekosystem.
Vägnätet är lika imponerande, med vägar som ofta har fem nivåer, vilket skapar en otrolig visuell upplevelse från luften. Det är inte konstigt att Chongqing kallas “broarnas huvudstad” med över 20 000 broar som spänner över floder och klyftor för att koppla samman de olika stadsdelarna.
Rondeller på steroider
I Chongqing är en rondell sällan en enkel cirkulationsplats. Istället är det en gigantisk, vertikal struktur. Det mest kända exemplet är Huangjuewan Interchange, som med rätta kallas “spaghetti-korsningen”.

Denna vägkorsning har fem nivåer och består av 14 ramper som kopplar samman expressvägar från fem olika riktningar. Dess syfte är att länka samman stadens olika stadsdelar, som ofta är åtskilda av berg och floder.
Trots sin ingenjörsmässiga briljans har den blivit ökänd för sin komplexitet. Det sägs att en enda felaktig sväng kan leda till att du blir vilse i en hel dag.
Denna vertikala komplexitet är en direkt konsekvens av stadens topografi och visar hur man löser en monumental utmaning med lika monumental ingenjörskonst.

Lösningen för ett kaotiskt system
Trafikljusen i Chongqing är lika fascinerande som vägkorsningarna. På grund av den otroliga tätheten och komplexiteten hos de flervåningsvägarna kan en enda gatukorsning ha upp till sju trafikljus i rad, vilket förvirrar inte bara bilister utan också navigationssystem.
För att bemöta denna komplexitet har Chongqing, som är en av Kinas ledande städer inom intelligent transport, vänt sig till avancerad teknologi. Istället för att förlita sig på manuell konfiguration, som krävde timmar av en erfaren polisman, använder staden nu ett ai-drivet system.
Detta system justerar dynamiskt signalernas timing baserat på realtidsförhållanden, vilket effektivt löser problemet med “långa köer men korta gröna ljus”. Det lär sig av trafikflöden och uppdaterar sin strategi var tredje minut.
Denna datadrivna strategi visar på en kontinuerlig modernisering av ett system som inte skulle kunna fungera med manuell styrning. Förutom smarta trafikljus har staden infört andra innovativa lösningar, som att utrusta bussar med bakre skärmar som visar status och nedräkning för trafikljusen vid nästa korsning, vilket underlättar för bilarna som ligger bakom.

Hundratusentals bilar hotas av nedsläckning – ger villkorstvåa
Snart försvinner 2G- och 3G-näten och därmed även nödfunktionen eCall i många bilar. En lösning från Transportstyrelsen är försenad och tusentals bilägare

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]