Dagens PS

Historisk Mercedes: Världens dyraste antika bil?

Mercedes Simplex 1903
Bortsett från en lättare genomgång är "Grandma", som bilen heter i familjen, helt orörd från 1900-talets början. En tidskapsel som nu ska gå på auktion för ett förväntat nytt rekordbelopp. (Foto. Goodings)
Anders Værnéus
Anders Værnéus
Uppdaterad: 15 feb. 2024Publicerad: 14 feb. 2024

När Daily Mails grundare, beställde en Mercedes-Simplex 1903, visste han inte att bilen 120 år senare, skulle bi en av världens dyraste bilar.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den bara stod där.

Mitt i myllret av Bugattis, Ferraris och andra ädlingar från automobilens historia som visades upp på Retromobile i Paris.

Folk flockade sig i de andra montrarna. Hummade och klurade över de hyllade ädlingarnas färger, skick och genomförda renoveringar. Speglade sig i perfekta lackeringar och glänsande krom.

Mercedes i Goodings monter på Retromobile
Den kanske inte ser mycket ut för världen, men skenet kan bedra. (Foto: Anders Værnéus)

Den gamla Mercedesen i auktionsfirman Gooding & Companys monter, såg inte så mycket ut för världen.

I alla fall inte för den som inte förstod bättre.

Öppnade du ögonen lite mer än bara för flärden, fanns där en historiebok.

En tidskapsel

ANNONS

Bilen som stod där, är nämligen ett unikum.

En historisk tidskapsel som under de 121 år som gått sedan den byggdes i Mercedes fabriker i Tyskland, bara har haft en enda ägarfamilj.

Den beställdes av den engelske publicisten och motorsportsentusiasten Alfred Harmsworth 1903.

Alfred Harmsworth

Alfred hade tillsammans med sin bror Harold, grundat tidningen Daily Mail år 1896. Tidningskonceptet bröderna lanserande var något helt annat än den traditionella pressen erbjöd.

Modern journalistik och ett helt nytt grepp på tidningen som koncept, gjorde att affärerna gick strålande och bröderna hade på kort tid blivit stadda vid en stabil kassa.

ANNONS

Senaste nytt

Tidig automobilist

Alfred Harmsworth hade tidigt fångats av den unga som spirande motorsporten. Både på land och i vattnet fascinerandes han av vad explosionsmotorns kraft kunde användas till.

ANNONS

Som medlem i Royal Automobile Club stöttade han föreningen med både prispengar och marknadsföring i tidningen.

Gar Wood med Harmsworth trophy
The Harmsworth Trophy är motorbåtvärldens stora och mest eftertraktade pris. Här legendaren Gar Wood som i många år stod som “ägare” av priset. (Foto: The Harmsworth Trophy)

Till sjöss satte han, tillsammans med Royal Cork Yacht Club, 1903 upp priset British International Trophy, med syftet att “Encourage the development of high-speed power-craft and to foster international competition”.

Priset blev dock snart känt som The Harmsworth Trophy och blev med tiden världens första och mest åtråvärda pris inom motorbåt-sporten.

En egen bil

Som aktiv medlem i Royal Automobile Club, var han självklart tvungen att äga en bil som stack ut.

En av de tillverkare som verkligen visat framfötterna under fartveckan i Nice i början av seklet, var tyska Mercedes.

Starka, snabba och moderna bilar som mer eller mindre rensat prisborden i de tävlingar de ställt upp.

ANNONS
Smörjanordningen för motorn
Det är många smörjställen att hålla reda på för att allt ska fungera som det ska. (Foto: Anders Værnéus)

Alfred Harmsworth beställde sålunda en bil av märkets störstas och mest framgångsrika modell. En 60 hästkrafters vagn med fartresurser upp mot svindlande 130 kilometer i timmen.

Bilen var vid leveransen världens snabbaste serieproducerade bil. Alltså dåtidens svar på dagens Koenigsegg eller Bugatti.

Två karosser

Bilen beställdes med två karosser – en för vacker långfärdsåkning med fyra personer ombord, och en tvåsitsig sportkaross för de tävlingar som Alfred Harmsworth mer än gärna ställde upp i. Bland annat då självklart Nice Speed Week där han nådde stora framgångar med sin bil.

Vid Nice Speed Week
Redo för racing i Nice 1903. Tävlingskarossen var minst sagt spartansk. Här finns inget extra tynga för att bilen skulle gå så snabbt som möjligt. (Foto: Goodings)

Trots att åren gick och utvecklingen på alla sätt gick ifrån Mercedesen, fick bilen stanna i familjen. Användes länge för utflykter ned på kontinenten med familjen med den nya karossen på som den bär än i dag.

Många år på museum

ANNONS

Till slut hann tiden dock ikapp bilen.

Efter Alfred Harmsworth död 1922, blev bilen mest stående. Lösningen blev till slut att den genomgick en försiktig rekonditionering och hamnade som ett levande utställningsföremål på Beaulieu Motor Museum i Storbritannien.

Mercedes i originalskick
Det är ett mirakel att bilen under alla år fått stå orörd. (Foto: Goodings)

Där har den sedan fått stå. Bortsett från några utflykter på veteranbilsrallyn, har “Grandma, som bilen kallas i familjen, fått stå.

Ett nytt kapitel

Nu är det dock dags att stänga kapitlet om familjen Harmsworth ägande.

Den 29 februari kommer “Grandma” upp på auktion hos Gooding & Company på Amelia Island i Florida

Firman har lite försiktigt gått ut med ett estimerat värde på bilen runt 100 miljoner kronor, vilket skulle göra den till världens dyraste antika bil såld på auktion.

ANNONS
Mercedes Simplex på Retromobile
“Grandma” väckte förvånansvärt lite uppmärksamhet på Retromobile i Paris. (Foto: Anders Værnéus)

Hur det än blir med värdet, så är “Grandma” en historisk artefakt som är ensam i sitt slag att kunna berätta hur världens första generation supercars såg ut.

Hoppas inte den nya ägaren förstår detta och vårdar denna Mercedes vidare i det skick den är, in i framtiden

Läs mer:

Om bilens historia här.

Om bilarna på Retromobile här. (Dagens PS)

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

Anders Værnéus
Anders Værnéus

Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS