Renault 4 överraskar positivt trots redan höga förväntningar. Efter ett par dagar i vintertrafiken är det tydligt: den här bilen har något.
Renault 4: Mycket retrocharm för svala svenskar


Mest läst i kategorin
Bilen har hyllats flitigt av motorjournalister på bred front. Ur det uppstår en naturlig fråga: lever den upp till ryktet i händerna på en vanlig storstadsfamilj?
Efter några dagar bakom ratten har jag svaret klart för mig.

Första mötet: intuitiv körning och oväntad premiumkänsla
Jag hämtade bilen hos Renault i Kista och tog mig hem till andra sidan stan via en snabbladdning på OKQ8 och ett kort stopp för ett möte i Enskede.
Redan under den första milen framträdde en av bilens stora styrkor: den märks knappt.
Det är inte ett svalt omdöme, tvärtom. Renault 4 har en intuitiv körkänsla. Styrningen är lätt och exakt, chassit fångar ojämnheter utan att svaja och kraftleveransen är linjär och trygg.
Läs även:
Volvo EX30: Liten till storleken men snabb som en Porsche. Dagens PS
Senaste nytt
Design som väcker reaktioner
Den himmelsblå lacken kom verkligen till sin rätt på en klar vinterdag i Tyresö. Bilens nostalgiska flört med gamla “laban” gav upphov till samtal om fransk design, gamla Renault-modeller och varför så få märken vågar bygga bilar som sticker ut visuellt.

Det hade kunnat kännas som en gimmick, men jag upplever att Renault 4 landar rätt hos de jag pratat med. I något som känns genuint. Retroflörten är tydlig men det är inte en billig kopia på något gammalt, som det ofta kan bli när någon vill kapitalisera på gamla framgångar.
Interiören följer samma linje: Materialkänslan är bättre än väntat och ger bilen en hint av premium. Den som följer Formel 1 kan lätt se den kopplingen i detaljerna.
Vardagskörning i Stockholm – rätta elementet för Renault 4
Renault 4 är som gjord för vardagar och kortare utflykter. Den är tyst, följsam och enkel att hantera i trånga stadsmiljöer. Parkeringar, rondeller och backar avklaras lätt. För två vuxna är det här en bil som täcker stora delar av behoven.
Med en liten barnvagn och veckans handling i bagaget kändes bilen tillräcklig, men inte rymlig. En familj med flera barn och en mer skrymmande vardag kan uppleva utrymmet som begränsat. Här skiljer sig Renault 4 från många konkurrenter i segmentet, och vi upplevde att baksätet var i minsta laget.
Avsaknaden av frunk gör också att packningen inte går att organisera lika smidigt som hos vissa rivaler.

Räckvidd – bilens tydligaste kompromiss
Räckvidden är den andra och, enligt oss, största kompromissen. Renault 4 kommer inte att vinna några maratonlopp mot konkurrenter med större batterier.
Enligt de testdata som finns presterar den hyggligt i sin klass, men den landar ändå i ett spann som gör att längre turer kräver planering.
Snabbladdningen fungerar däremot stabilt. Under mitt eget stopp på OKQ8 var proceduren problemfri, men laddhastigheten ligger i nivå med klassens genomsnitt.
Fullt tillräckligt för vardagspendling men inte byggd för långresor.
Teknik och digitalt gränssnitt
Som i många elbilar kräver infotainmentsystemet en kort inlärningskurva. Det är logiskt strukturerat men inte omedelbart intuitivt.
Sikten i döda vinkeln är också något snålt tilltagen, vilket är värt att känna till innan första körningen.
I övrigt är förarmiljön föredömligt modern: Google-baserat infotainment, stabil uppkoppling och tydliga displayer.
Fakta
- Märke: Renault
- Modell: 4 E-Tech Electric
- Motor: Elmotor, 90 kW (122 hk) eller 110 kW (150 hk)
- Batteri: 40 kWh eller 52 kWh
- Räckvidd: Upp till 40 mil (WLTP)
- Laddning: 11 kW AC, upp till 100 kW DC
Hur står sig Renault 4 mot konkurrenterna?
Vi Bilägare lyfter modellen som testvinnare i sin jämförelse mot Ford Puma och Volvo EX30 i det aktuella lilla elbilssegmentet. Renault 4 får beröm för helheten: komfort, användarvänlighet, pris och design. Jag förstår varför.
De menar att Volvon är vassare i chassi och kraft medan Forden har ett mer traditionellt upplägg med bra utrymmen. Men Renaults kombination av körglädje, stil och renodlad enkelhet vinner.
För den som prioriterar lugn och kontroll i stadsmiljö känns den till och med bättre än sina mer tekniskt avancerade konkurrenter, enligt Vi Bilägare.
För charmig för svala svenskar?
Renault 4 är lättkörd, kvalitativ och perfekt anpassad för ett urbant liv där bilens största uppdrag är att underlätta vardagen.
Räckvidden och utrymmet sätter uppenbara gränser, men inte större än att den här bilen är ett högst rimligt och attraktivt val.

Dessutom blev man på något vis pigg av att se den färgglada och lekfulla bilen på föreningens parkering.
Däremot undrar jag om bilens visuella charm verkligen går hem hos svala svenska konsumenter? Kan den franska designen värma våra svala hjärtan? Den är, trots allt, en skarp kontrast till bästsäljande modeller från Kia, Volkswagen och Volvo.
Läs mer:
MINI Cooper JCW Electric: Charmig buse som förtjänar bättre vägar. Dagens PS

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.












