Dagens PS

Renault 4: Mycket retrocharm för svala svenskar

Renault 4
Renault 4 gör ett stort intryck även på Dagens PS redaktionschef Edvard Lundkvist. Men kommer den att charma svenska bilköpare? (Foto: Edvard Lundkvist)
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist
Uppdaterad: 02 dec. 2025Publicerad: 02 dec. 2025

Renault 4 överraskar positivt trots redan höga förväntningar. Efter ett par dagar i vintertrafiken är det tydligt: den här bilen har något.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Bilen har hyllats flitigt av motorjournalister på bred front. Ur det uppstår en naturlig fråga: lever den upp till ryktet i händerna på en vanlig storstadsfamilj?

Efter några dagar bakom ratten har jag svaret klart för mig.

Renault 4
Att provköra Renault 4 var ett nöje från start till slut. (Foto: Madelaine Ljungholm)

Första mötet: intuitiv körning och oväntad premiumkänsla

Jag hämtade bilen hos Renault i Kista och tog mig hem till andra sidan stan via en snabbladdning på OKQ8 och ett kort stopp för ett möte i Enskede.

Redan under den första milen framträdde en av bilens stora styrkor: den märks knappt.

Det är inte ett svalt omdöme, tvärtom. Renault 4 har en intuitiv körkänsla. Styrningen är lätt och exakt, chassit fångar ojämnheter utan att svaja och kraftleveransen är linjär och trygg.

Läs även:
Volvo EX30: Liten till storleken men snabb som en Porsche. Dagens PS

ANNONS

Senaste nytt

Ola Skogö - Modulärt byggande för flexibla samhällen
Spela klippet
PS Partner

Därför växer modulärt byggande i Sverige

28 nov. 2025
PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

21 nov. 2025

Design som väcker reaktioner

ANNONS

Den himmelsblå lacken kom verkligen till sin rätt på en klar vinterdag i Tyresö. Bilens nostalgiska flört med gamla “laban” gav upphov till samtal om fransk design, gamla Renault-modeller och varför så få märken vågar bygga bilar som sticker ut visuellt.

Den franska designen gör sig fint i slottsmiljön kring Tyresö slott. (Foto: Edvard Lundkvist)

Det hade kunnat kännas som en gimmick, men jag upplever att Renault 4 landar rätt hos de jag pratat med. I något som känns genuint. Retroflörten är tydlig men det är inte en billig kopia på något gammalt, som det ofta kan bli när någon vill kapitalisera på gamla framgångar.

Interiören följer samma linje: Materialkänslan är bättre än väntat och ger bilen en hint av premium. Den som följer Formel 1 kan lätt se den kopplingen i detaljerna.

Vardagskörning i Stockholm – rätta elementet för Renault 4

Renault 4 är som gjord för vardagar och kortare utflykter. Den är tyst, följsam och enkel att hantera i trånga stadsmiljöer. Parkeringar, rondeller och backar avklaras lätt. För två vuxna är det här en bil som täcker stora delar av behoven.

Med en liten barnvagn och veckans handling i bagaget kändes bilen tillräcklig, men inte rymlig. En familj med flera barn och en mer skrymmande vardag kan uppleva utrymmet som begränsat. Här skiljer sig Renault 4 från många konkurrenter i segmentet, och vi upplevde att baksätet var i minsta laget.

Avsaknaden av frunk gör också att packningen inte går att organisera lika smidigt som hos vissa rivaler.

Fyra stora kassar och en mindre barnvagn rymdes utan vidare problem. (Foto: Edvard Lundkvist)
ANNONS

Räckvidd – bilens tydligaste kompromiss

Räckvidden är den andra och, enligt oss, största kompromissen. Renault 4 kommer inte att vinna några maratonlopp mot konkurrenter med större batterier.

Enligt de testdata som finns presterar den hyggligt i sin klass, men den landar ändå i ett spann som gör att längre turer kräver planering.

Snabbladdningen fungerar däremot stabilt. Under mitt eget stopp på OKQ8 var proceduren problemfri, men laddhastigheten ligger i nivå med klassens genomsnitt.

Fullt tillräckligt för vardagspendling men inte byggd för långresor.

Teknik och digitalt gränssnitt

Som i många elbilar kräver infotainmentsystemet en kort inlärningskurva. Det är logiskt strukturerat men inte omedelbart intuitivt.

Sikten i döda vinkeln är också något snålt tilltagen, vilket är värt att känna till innan första körningen.

I övrigt är förarmiljön föredömligt modern: Google-baserat infotainment, stabil uppkoppling och tydliga displayer.

ANNONS

Fakta

  • Märke: Renault
  • Modell: 4 E-Tech Electric
  • Motor: Elmotor, 90 kW (122 hk) eller 110 kW (150 hk)
  • Batteri: 40 kWh eller 52 kWh
  • Räckvidd: Upp till 40 mil (WLTP)
  • Laddning: 11 kW AC, upp till 100 kW DC

Hur står sig Renault 4 mot konkurrenterna?

Vi Bilägare lyfter modellen som testvinnare i sin jämförelse mot Ford Puma och Volvo EX30 i det aktuella lilla elbilssegmentet. Renault 4 får beröm för helheten: komfort, användarvänlighet, pris och design. Jag förstår varför.

De menar att Volvon är vassare i chassi och kraft medan Forden har ett mer traditionellt upplägg med bra utrymmen. Men Renaults kombination av körglädje, stil och renodlad enkelhet vinner.

För den som prioriterar lugn och kontroll i stadsmiljö känns den till och med bättre än sina mer tekniskt avancerade konkurrenter, enligt Vi Bilägare.

För charmig för svala svenskar?

Renault 4 är lättkörd, kvalitativ och perfekt anpassad för ett urbant liv där bilens största uppdrag är att underlätta vardagen.

Räckvidden och utrymmet sätter uppenbara gränser, men inte större än att den här bilen är ett högst rimligt och attraktivt val.

ANNONS
Renault 4
Design som värmer en krispig novemberdag. Men kanske för lekfull för den kylige svensken? (Foto: Edvard Lundkvist)

Dessutom blev man på något vis pigg av att se den färgglada och lekfulla bilen på föreningens parkering.

Däremot undrar jag om bilens visuella charm verkligen går hem hos svala svenska konsumenter? Kan den franska designen värma våra svala hjärtan? Den är, trots allt, en skarp kontrast till bästsäljande modeller från Kia, Volkswagen och Volvo.

Läs mer:
MINI Cooper JCW Electric: Charmig buse som förtjänar bättre vägar. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

Edvard Lundkvist
Edvard Lundkvist

Nyfiken redaktionschef som bevakar börs- och finansnyheter med ett särskilt intresse för det internationella perspektivet. Trivs särskilt bra med att skriva oberoende och kostnadsfria nyheter för en bred men intresserad publik.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS