Dagens PS

Biltest: Ford Focus ST – kungen bland "busbilarna"

Ford Focus ST bär kronan vidare som roligaste bilen i klassen. (Foto: Håkan Nilsson)
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson
Uppdaterad: 23 apr. 2020Publicerad: 20 apr. 2020

Ford har en lång tradition att producera framgångsrika rallybilar och ”gatvarianterna” brukar inte göra någon älskare av roliga bilar besviken. Borta är den ”überhäftiga” RS-modellen på 350 hk och numera får man nöja sig med 70 hk mindre och tro mig…det räcker.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Ford har stoppat in 280 hk i den snygga Focus-karossen. Det är 70 hk mindre än RS men det gör inget. (Foto: Håkan NIlsson)

Det var säkert många Ford-älskare som blev besvikna när man plockade bort RS-modellen i samband med att man lanserade fjärde generationen Focus. Bland de riktigt råa ”busbilarna” var den lite av en kung. Med en 2,3 liters Ecoboost motor som man delade med Mustang men som var modifierad med bl.a. twinscrollturbo och ett topplock från Cosworth, så var det inte många som rådde på den.

Hjärtat i bilen pumpar ut 280 hk och 420 Nm vridmoment som räcker gott och väl. (Foto: Håkan Nilsson)

Så frågan är hur eftertraktad ST-modellen med samma 2,3 liters fyrcylindriga Ecoboost-motor men numera på 280 hk kommer att bli? Har den samma brutala bottendrag eller placerar den sig på samma nivå som t.ex. Renault Megane RS och Peugeot GTi? Svaret är att kraften räcker till och blir över. Ford Focus ST har lyckats med att förmedla helt rätt känsla med mindre hästkrafter.

Ford Focus ST ser snabb ut från alla vinklar men mest bakifrån. (Foto: Håkan Nilsson)

Ford Focus ST är alltså fortfarande snabb. 0 till 100 km/h tar 5,7 sekunder och toppfarten på 250 km/tim räcker till för vänsterfilen på Autobahn när det kinesiska viruset lagt sig ner och dött. Med ett vridmoment på 420 Nm och en exakt och direkt 6-växlad manuell låda, tappar man inte speciellt mycket moment genom växlingarna.

Differential på framaxeln är måste för att få grepp vid acceleration, liksom kraftiga bromsar för att stanna snabbt. (Foto: Håkan Nilsson)

Eftersom Focus ST är utrustad med en elektronisk differentialbroms, överförs kraften till framhjulen utan att spinna. Den annars rätt obehagliga känslan i ratten på framhjulsdrivna bilar vid gaspådrag, är klart överkomlig. Vridmomentfördelningen reagerar på greppet 100 gånger per sekund som gör att mängden kraft omedelbart balanseras till respektive framhjul (Torque Vectoring Control). Resultatet är ett optimalt grepp vid tuffare kurvtagning.

ANNONS

Stabil men hårt satt, precis som en sportbil ska vara. Heads-up displayen i form av plastskiva känns daterad. (Foto: Håkan Nilsson)

Den elektriska servostyrningen anpassar sig automatiskt efter hastigheten och körförhållandena. Vid låg hastighet gör systemet att du lättare kan vrida på ratten med ökad manövreringsförmåga. När du behöver större kontroll vid högre hastighet blir styrningen istället trögare. Dessutom finns även sladdkontroll som tar hänsyn till sidovindar.

Det är på små krokiga vägar som inbjuder till körning och inte “transport” som Focus ST trivs bäst. (Foto: Håkan Nilsson)

Ford Focus ST är inte bara en råbarkad sportbil utan ska även fungera som landsvägsvagn och här hittar vi kanske den stora bristen. Fjädringen är sänkt med 10 mm jämfört med ”vanliga” Focus och det låter kanske inte som speciellt mycket, men med den fastare sportfjädringen blir bilen en aning för stötig på våra usla svenska vägar.

Takspoilern är inte alltför vulgär och behövs verkligen vid högre farter. (Foto: Håkan Nilsson)

Det finns fyra körlägen att välja på; Halka, Normal, ST och Bana. I de två senare lägena tajtas fjädringen åt ytterligare och motorljudet ackompanjeras av avgasknallar. Väljer man Bana så stänger man av antisladdsystemet för de leksugna, något jag endast rekommenderar vana förare.

Funktionell förarmiljö med skön sportratt med en massa knappar och en kort och lättarbetad växelspak. (Foto: Håkan Nilsson)

De skålade sportstolarna från Recaro ger ett härligt stöd i alla ledder. Den sköna sportratten ligger fint i händerna. Instrumenteringen känner vi igen från bl.a. nya Kuga och de fungerar bra…förutom infotainmentsystemets utdaterade layout. Baksätet är förvånansvärt bra för två vuxna och bagageutrymmet lastar 375 liter och med baksätet nedfällt (60/40) 1.354 liter.

ANNONS

Exteriört så skiljer sig Focus ST från ”vanliga” Focus genom en aggressivare front med LED-ljus som standard. Baktill hittar vi en stor takspoiler, diffuser och två stora avgasrör som förmedlar ett skönt ljud. 19” fälgarna är och ett signalement. Överlag är Focus ST inte bara tuff utan även snygg. Lacken kallas Orange Fury, om någon undrar. Passande namn.

Med full-LED och svarta detaljer som får bilen att se lägre och bredare ut, har man skapat ett cool fejs. (Foto: Håkan Nilsson)

Sammanfattning

Nya Ford Focus ST behåller kronan bland ”busbilarna” tillsvidare. Den härliga motorn i samspel med den exakta växellådan, inbjuder till aktiv körning. På grund av de hårdare satta stötdämparna så har komforten fått stå åt sidan, men detta är en äkta sportbil och då ska det kännas i kroppen. Dessutom är den prissatt helt rätt. Den här Forden gillar jag.

Teknisk specifikation och pris

 Motor: 2.3 liters 4-cylindrig bensinmotor på 280 hk och 420 Nm vridmoment
Växellåda: 6-växlad manuell (alt. 7-stegad automat)
Drivning: Framhjulsdrift
Prestanda: 0-100 km/h på 5,7 sekunder och toppfarten är 250 km/h
Bl. förbrukning enl. WLTP: 8,2 l/100 km (uppmätt 8,8 l/100 km)
CO2-utsläpp enl. WLTP: 187 g/km

ANNONS

Bagageutrymme: 375–1.354 liter
Vikt: 1.568 kg
Dragvikt: 1.600 kg

Pris från: 359.000 kr
Årskatt år 1-3: 8.223 kr

Här kan du läsa mer om Ford Focus ST.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

Håkan Nilsson
Håkan Nilsson

Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS