I sin ambition att rättfärdiga den traditionella positionen som ledande vad gäller säkerhet, vidtar Volvo åtgärder som kan komma att vara förödande för märkets högt ställda ambitioner att positionera sig i premiumsegmentet. Eller är det bara en PR-kupp?

I går aviserade Volvo att man kommer att begränsa toppfarten på alla sina bilar från och med 2020. Man säger att anledningen är ett steg att belysa farorna med högre hastigheter, som om vi inte redan visste det? Visst kan jag uppskatta att Volvo gärna lägger sig i framkant när det gäller säkerhet, ett adelsmärke som de länge varit ledande inom, men att ta till sådana här drastiska åtgärder för att få uppmärksamhet gränsar faktiskt till dumhet.

Men kanske handlar det bara om ytterligare en PR-kupp för att få uppmärksamhet i samband med att alla fokuserar på bilsalongen i Genève på samma sätt som man gjorde sommaren 2017 inför bilmässan i Frankfurt då man gick ut och berättade att alla modeller skulle vara elektrifierade 2021 utan att man ens hade klart med en batterileverantör? Allt för att vara en snackis när man inte är med på mässorna?

Nu är det säkert många som reagerar på mitt ordval ”dumhet” här ovan men om vi tar en titt på Volvos utveckling mot det så hett eftertraktade premiumsegmentet de senaste åren, ett segment som domineras av prestandabilar från Tyskland och med en liknande prisstruktur som Volvos, så förefaller beslutet vara en fråga om självmord mer än omtanke. Vem utanför Sveriges gränser kommer att vilja spendera premiumpriser för en bil som riskerar att bli frånåkt av en trecylindrig småbil som kostar en tredjedel av Volvos ingångsmodell? Definitivt inte Volvos viktigaste marknader.

”Volvo är ledande inom säkerhet: det är något som vi alltid har varit och alltid kommer att vara,” säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef. ”Tack vare vår forskning vet vi vilka problemområdena är när det gäller att eliminera allvarliga personskador och dödsfall i våra bilar. Och även om en begränsning av bilens topphastighet inte är något universallösning så är det värt att genomföra detta om det så bara räddar ett liv,” fortsätter han.

ANNONS
ANNONS

Visst är det en beundransvärd ambition att ingen ska behöva dö när man kör en Volvo, men har man glömt att Volvo är en förhållandevis liten tillverkare och att det finns andra märken utan samma uttalade ambitioner som kan orsaka olyckor? Att hitta lösningar för hastighetsstyrning och geofencing där man automatiskt skulle kunna begränsa hastigheterna i närheten av skolor och sjukhus är däremot en smart idé, men där är inte Volvo ensamma. Att man vill satsa på att förhindra rattonykterhet är däremot en ambition som jag stödjer fullt ut. Men nu är alltså lösningen att begränsa toppfarten på sina egna bilar smartaste lösningen, tycker Volvo. Någon ska ju vara först ut att testa.

Även om man sällan eller aldrig kommer upp i farter över 180 km/h så handlar en premiumbil ändå om prestigen att ha möjligheten att köra fort när den infinner sig och att framförallt vara åtskilligt snabbare än t.ex. en 75 hk Volkswagen Up! Och hur kommer de europeiska marknaderna att reagera? Kommer premiumbilarnas hemmamarknad Tyskland att vända Volvo ryggen. Med största säkerhet och frågan är; har man råd med det?

Kineserna och amerikanarna som ser storlek och prestanda som något mycket viktigt när de väljer premiumbilar, kommer inte heller att välja Volvo för samma pengar som en Audi, BMW eller Mercedes och som alla har säkerhetsfunktioner helt i klass med Volvo och i vissa fall till och med bättre.Vad kommer att hända med de andra produkterna i Geelys portfölj? Polestar och Lynk & Co som både bygger prestandabilar? Bör inte även de ingå i samma vision?

Med över 35 år i branschen så är jag förvånad, på gränsen till chockad att Volvo tar sig an denna roll samtidigt som man har stora ambitioner att växa ytterligare på samtliga marknader? Det är en ekvation som inte riktigt går ihop och som borde oroa alla som jobbar med Volvo. Fast å andra sidan kan det ju vara en PR-kupp för att bygga upp Volvos rykte som säkraste alternativet. Vad tror du?

Håkan Nilsson är Dagens PS motorskribent och före detta marknadschef.