Dagens PS

Bilhandlare under press – vinstmarginaler rasar

Bilhandlarna går på knäna, tjänar mindre och mindre per såld bil. (Foto: Getty Images)
Bilhandlarna går på knäna, tjänar mindre och mindre per såld bil. (Foto:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 11 nov. 2024Publicerad: 11 nov. 2024

Bilhandlare har haft det tufft under de senaste åren. Vinstmarginalerna krymper år för år vilket leder till att de måste rea ut bilarna.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Pandemin och dess efterverkningar skapade stora problem i leveranskedjorna, vilket ledde till högre priser och ökade vinstmarginaler.

Men nu är den tiden förbi, skriver Kelly Blue Book. Enligt rapporter minskar nu vinsten per såld ny bil.

Automotive News har analyserat rapporter från sex stora bilhandlarföretag i USA och funnit att alla rapporterar en minskning på över 10 procent i vinst per ny bil jämfört med samma period förra året.

Ytterligare minskningar att vänta

Två oberoende analyser visar att vinsten per bil kan komma att sjunka ytterligare.

J.D. Power, ett analysföretag inom bilbranschen, har undersökt 16 000 bilhandlare och kommit fram till att vinsten per bil låg på mellan 3 000 och 5 000 kronor innan pandemin.

Under pandemin steg vinsten till hela 36 000 kronor per bil under 2022. Nu ligger den på cirka 12 000 kronor.

Investeringsföretaget Presidio Group har sett liknande resultat. Deras analys visar att nettovinsten före skatt för bilhandlare sjönk med 30 procent under de första nio månaderna 2024 jämfört med samma period förra året.

ANNONS

Senaste nytt

Bilhandlare pessimistiska

ANNONS

Cox Automotive, som bland annat äger Kelley Blue Book, genomför regelbundna undersökningar bland bilhandlare för att mäta deras syn på marknaden.

Resultaten från tredje kvartalet visar en pessimistisk bild. Både auktoriserade och oberoende bilhandlare upplever en ökad press på att sänka priserna.

Försäljningsvolymen avgörande

När vinsten per försäljning minskar måste handlarna sälja fler bilar för att nå sina månadsmål.

Både biltillverkare och handlare har därför ökat sina incitament för att locka köpare. Rabatter och sänkta priser har bidragit till att priserna sjunkit de senaste månaderna. Vissa biltillverkare har även börjat sänka sina rekommenderade listpriser, men det är ännu inte någon utbredd trend.

För bilköpare är detta goda nyheter. De kan nu förhandla med vetskapen om att säljarna är motiverade att göra så många affärer som möjligt.

“Bilhandlare har haft flera år i rad med enorma vinster”, säger Tyson Jominy, vice vd för data och analys på J.D. Power, till Automotive News.

“Precis som för alla andra, när inkomsten sjunker till en tredjedel av vad den var, kommer det att göra ont.”

Läs även:

ANNONS

Världens ekonomier höjer beredskapen: “Enorma effekter”. Realtid

Problemen med den älskade tv-serien “Vi på Saltkråkan”. News 55

EU:s tullar tvingar kinesiska jätten till Europa 

Det har stötts, blötts och krigats om dem. Nu kommer de icke desto mindre. EU:s nya tullar på kinesiska elbilar, och då är goda råd dyra – vilket kan

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]