Här är första bilderna av Volkswagens nya elbil ID.5.
Bilen är sportig coupévariant av storsäljaren ID.4.
Räckvidden är något längre – och prislappen lite högre.

ANNONS

Volkswagen ID.4 har blivit en riktig storsäljare i Sverige och är den mest sålda elbilen i vårt land under 2021. Nu utökar Volkswagen den elektriska modellpaletten med ID.5.

Volkswagen ID.5 finns både med bakhjulsdrift och fyrhjulsdrift. Foto: VW

I stora drag är det en ID.4 som har fått en sportigare profil med sluttande coupétak. Precis som Audi har gjort med sin Q4 e-tron Sportback. Precis som ID.4 så går ID.5 att få både med bakhjulsdrift och 204 hk och fyrhjulsdrift och 299 hk.

Förarmiljön i ID.5 är hämtad från ID.4, rakt av. Foto: VW

Inuti är det mesta identiskt med ID.4. Inget fel i dag, den enkla och pedagogiska förarmiljön fungerar bra. Trots coupékarossen kan ID.5 lasta 549 liter i bagageutrymmet. Det är något mer än ID.4, tack vare en hög akter, men höga saker får sämre plats på grund av den sluttande bakluckan. Huvudutrymmet i baksätet är 12 millimeter sämre än i ID.4.

Bagageutrymmet är nästan intakt, så länge du inte lastar höga saker. Foto: VW

Alla ID.5-modeller det större batteriet på 77 kWh-batteri, vilket ger en WLTP-räckvidd på 520 km och 480 km i GTX.

30 000 kronor extra för en trängre bil – bilvärlden är lite märklig just nu. Foto: VW

ID.5 har samma tekniska finesser som ID.4, bland annat heads-up-display med AR, adaptiv farthållare och körfältsassistans och uppdateringar via luften.

ANNONS
ANNONS
Volkswagen visar upp nya ID.5 både i vitt och rött. Foto: VW

Priset i Sverige kommer troligen att vara omkring 30 000 kronor högre än för den vanliga modellen av ID.4. Man kan fråga sig varför, det borde gå åt mindre plåt för att tillvara en ID.5. Säljstarten beräknas ske kring årsskiftet.

GTX-versionen har en räckvidd på 48 mil. Foto: VW
ID.4 är Sveriges mest sålda elbil i år – kan Volkswagen ta ytterligare marknadsandelar med ID.5? Ja, många verkar vilja ha en sportigare kaross. Foto: VW
Bilen kan laddas med 11 kW hemma i garaget. Foto: VW