Krockdockor har länge varit anpassade efter manliga kroppar, och det tros vara ett skäl till att kvinnor ofta råkar mer illa ut i en krock. Men nu kan en lösning vara på väg.
Bilar är skapade för män – det dödar kvinnor i trafiken


Mest läst i kategorin
Att testa bilars säkerhet är en viktig och omfattande industri. Ändå tycks den har missat en viktig detalj.
I åratal har det funnits en kritik mot att dagens säkerhetssystem i bilar i hög grad utgår från manliga kroppsmått från 1970-talet.
Nu har dock USA:s transportdepartement godkänt en ny kvinnlig krockdocka som ska ge mer rättvisande data om hur kvinnor drabbas vid trafikolyckor, skriver New York Times.
Högre risk för kvinnor
Statistik från amerikanska myndigheter visar att kvinnliga förare löper betydligt högre risk att skadas allvarligt eller omkomma vid kollisioner jämfört med män.
Skillnaderna kopplas främst till bilars utformning och hur säkerhetskomponenter som bälten och krockkuddar reagerar på olika kroppstyper.
Utvecklingen av nya bilmodeller har minskat gapet, men skillnaderna består.
Ska ersätta gammal docka
Den nya dockan, THOR-05F, beskrivs som mer avancerad än tidigare modeller och konstruerad för att bättre efterlikna kvinnlig anatomi, inklusive proportioner i nacke, bäcken och andra kroppsdelar.
Den ska ersätta Hybrid III-modellen, som har varit standard i federala krocktester i flera decennier och som bygger på en manlig genomsnittskropp från 1970-talet.
Den kvinnliga docka som infördes 2011 var betydligt mindre och placerades oftast i passagerarsätet, trots att fler kvinnor än män har körkort i USA.
Kan bli obligatorisk
Trots godkända specifikationer är det ännu inte klart om den nya dockan införs som krav i Federal Motor Vehicle Safety Standards.
Dockan kommer dock att göras tillgänglig för biltillverkare och branschen i stort. Ett lagförslag i kongressen vill göra användningen obligatorisk.
Bakom förändringen finns bland annat påtryckningar från organisationer som arbetar för ökad trafiksäkerhet för kvinnor.
Mycket dyra
Drivande röster pekar på att bristen på rättvisande testmetoder lett till onödiga risker för kvinnliga förare och passagerare.
Kostnaden är dock en utmaning: varje docka beräknas kosta omkring en miljon dollar, och kongressens budgetkontor uppskattar att branschen som helhet skulle behöva investera upp till 60 miljoner dollar.
Forskare i försäkringssektorn påpekar att skillnaderna mellan mäns och kvinnors skaderisk redan minskat tack vare modernare säkerhetsbälten.
Läs mer: Frankrike nära att falla sönder – kostnaderna skenar. Realtid

Johannes Stenlund är en journalist som bevakar ekonomi, näringsliv och politik för Dagens PS. Särskilt intresserad av internationell handel, råvaror, utvecklingsfrågor och politisk ekonomi. Har tidigare skrivit om utrikespolitik och ekonomi för flera svenska tidningar. Trivs både med att förklara det stora sammanhanget och att bevaka den lilla händelsen på plats. Kontakta Johannes Stenlund här.

Johannes Stenlund är en journalist som bevakar ekonomi, näringsliv och politik för Dagens PS. Särskilt intresserad av internationell handel, råvaror, utvecklingsfrågor och politisk ekonomi. Har tidigare skrivit om utrikespolitik och ekonomi för flera svenska tidningar. Trivs både med att förklara det stora sammanhanget och att bevaka den lilla händelsen på plats. Kontakta Johannes Stenlund här.

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet













