Dagens PS

Audis drag som delar bilvärlden – är det nya genidraget?

Audi Q3 SUV 2026 (Foto: Audi)
Audi Q3 SUV 2026 (Foto: Audi)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 23 juni 2025Publicerad: 23 juni 2025

Audis nya Q3 överraskar med en omdiskuterad men hyllad spakdesign. Är det en genialiskt drag eller en onödig komplikation?

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Audis nya Q3-modell presenterar en radikal förändring i designen av bilens spakar, vilket har väckt en livlig debatt. Medan vissa befarar en överkomplicerad lösning, menar andra att det är ett briljant drag som redan används av konkurrenter och entusiaster, skriver Carscoops.

Denna omarbetade design är en av de mest omtalade nyheterna i den nya Q3:an, som förväntas lanseras år 2026.

Ny design för växelväljare och reglage

Den mest framträdande förändringen i Audi Q3:s interiör är flytten av växelväljaren till den högra spaken bakom ratten. Denna spak kontrollerar nu växlingar mellan parkeringsläge, körläge, back och neutral. Detta innebär att den vänstra spaken får fler funktioner och nu hanterar allt från belysning och blinkers till vindrutetorkare.

Enligt Carscoops kan detta potentiellt leda till förvirring och oavsiktliga fel, exempelvis att föraren råkar släcka strålkastarna när de tänkte blinka. Många undrar om Audis avsikt att förenkla i själva verket har gjort det mer komplicerat.

Detta är inte första gången bilindustrin experimenterar med reglage. Tidigare har till exempel Tesla bytt ut spakar mot rattknappar och skärmbaserade alternativ i vissa av sina modeller, vilket också skapade inledande förvirring bland förare.

Audi lanserar helt nya Q3 – ersätter blinkersspak med knappar

En ny generation av Audi Q3 har presenterats, och den sägs kunna sätta en ny standard i premiumsegmentet för kompakta suvar. Med en kombination av design,

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

En närmare titt på den vänstra spaken

Den vänstra spaken, som nu är fullpackad med funktioner, har en liten ”nub” längst ut med fem olika funktioner. Den styr blinkers (upp/ner), helljus (framåt/bakåt) och engångstorkning av vindrutan, samt spolning av vindrutan.

ANNONS

Utöver den lilla ”nubben” finns ett hjul som reglerar torkarhastigheten. Under detta finns ytterligare en knapp för bakrutetorkare och spolarvätska. Det är tydligt att spaken har en ansenlig mängd kontroller integrerade i sig.

Audi Q3 SUV 2026 (Foto: Audi)
Audi Q3 SUV 2026 (Foto: Audi)

Historisk bakgrund och acceptans

Trots den initiala förvirringen är Audis nya spakdesign inte helt unik. Konkurrenter som Mercedes har använt en liknande lösning för växelväljaren under en längre tid. Även amerikanska märken som General Motors och Ford har tidigare eller nuvarande implementerat liknande koncept. Detta antyder att marknaden kan vara mer mottaglig för sådana förändringar än vad man först kan tro.

Enligt en diskussion på Reddit om den nya designen, fann många kommentatorer den inte alls förvirrande. En person uttryckte att ‘det är faktiskt en bra design’, medan en annan tyckte att ‘det här är bättre än den senaste VW-designen’. Detta indikerar att vissa bilentusiaster välkomnar innovationen.

Audis beslut att flytta växelväljaren från mittkonsolen till den högra spaken är direkt kopplat till en funktion som redan finns hos Volkswagen, där denna placering har varit standard i flera år.

Volkswagen har dock stött på problem med haptiska kontroller på ratten, vilket ledde till att de tvingades överge dem. Audis mer premium-inriktade tillvägagångssätt verkar få en bättre start, men det slutgiltiga omdömet kommer först när kunderna får testa bilarna i verkligheten.

Nya räckviddslistan – från topp till botten

Hemligheten bakom elbilarnas verkliga räckvidd avslöjas – experternas nya test visar överraskande resultat. Många av oss funderar nog på hur långt man

Missa inte:

ANNONS

Så kan äldre få bo kvar i sina hem. News 55

Konjunktursinstitutet: Nu vänder det för svensk ekonomi. E55

Kinesiska företagens knep – ge bort sin mjukvara. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Matilda Karlsson är en av vårens fondentreprenörer.
Spela klippet
Börs & Finans

Svensk AI-boom, fondentreprenörer och varför börsen gör ont

23 juni 2025
ANNONS
ANNONS