Den tredje generationen av Aston Martin Vanquish markerar en ny era för det anrika bilmärket. Med en kraftfull V12-motor och en tidlös design bjuder denna super-GT på en sensationell körupplevelse. Men bakom den eleganta ytan döljer sig en bil som inte är rädd för att ta ut svängarna.
Aston Martin Vanquish – en konstnärlig triumf på fyra hjul


Mest läst i kategorin
Det brittiska bilmärket Aston Martins historia är full av dramatik. Det har varit en berg- och dalbana av ekonomiska utmaningar, med hela sju konkurser bakom sig.
Trots det, och trots att man aldrig lyckats skapa en dominerande legend på tävlingsbanorna, fortsätter märket att fascinera.
Dess mest kända kund är en fiktiv regeringsanställd, men nu är man kanske på väg att blomstra på riktigt.

Motorn är bilens själ
Den nya Vanquish är den tredje i sitt slag och är utrustad med en robust, självsäker och kraftfull 5,2-liters dubbelturbo V12-motor på 824 hästkrafter. Till skillnad från många av dagens prestandabilar finns här inga överdrivna vingar eller spoilers.
Den har inte heller något hybridsystem, vare sig lätt eller mer omfattande. Aston Martin har valt att fokusera på en ren och provokativ form som tydligt definierar bilen, och resultatet är en storslagen skapelse.

Även om de grundläggande delarna i chassit är desamma som i V8-modellerna DB12 och Vantage, har Vanquish fått en utökad hjulbas på 7,6 centimeter framför brandväggen för att ge plats åt den längre motorn. Den extra längden är kanske inte enorm, men den bidrar till Vanquish storslagna och imponerande utseende. Detta är Aston Martins alfa-modell, en inkarnation av vad en Aston ska och kan vara.
Det som verkligen definierar nya Vanquish är motorn, som beskrivs som en “förbränningskatedral för hastighet”.

Kraftfull prestanda i en elegant förpackning
Den nya motorn har reviderats från grunden. Med en kort slaglängd bygger den snabbt upp varvtal på ett symfoniskt sätt. Den totala cylindervolymen är 5,2 liter, och de små turbosystemen gör att det maximala vridmomentet på 1000 Nm finns tillgängligt redan vid 2500 varv per minut.
Detta vridmoment är konsekvent upp till 5000 varv per minut, och motoreffekten matchar ungefär den hos Ferraris V12-motor på 6,5 liter som används i 12Cilindri. Aston Martin befinner sig i gott sällskap.
Motorn stöttas av en välkänd ZF åttaväxlad automatlåda. Det är en beprövad konstruktion som hanterar växlingar snabbt och säkert, antingen automatiskt eller via rattens paddlar.

Bilen, som rullar på 21-tumshjul med Pirelli P Zero PZ4-däck, accelererar från 0 till 96 kilometer i timmen på 3,1 sekunder och klarar en kvarts mil på 11,0 sekunder. Topphastigheten anges till 344 kilometer i timmen.
Även om dessa siffror inte slår vissa fyrhjulsdrivna eller eldrivna konkurrenter, är accelerationen vid omkörningar imponerande. Bilen behöver bara 2,1 sekunder för att accelerera från 80 till 112 kilometer i timmen, vilket är snabbare än en 2021 Porsche 911 Turbo S.

Teknik och komfort i perfekt harmoni
Den nya Vanquish är en stor bil, med en längd på 489 centimeter. Ändå ska den vara förvånansvärt lätthanterlig på kurviga vägar, med en nästan idealisk viktfördelning på 50,5 procent fram och 49,5 procent bak.
Aston Martin har valt däck som ska prioritera komfort framför ultimat grepp, vilket gör Vanquish till en bil som är byggd för att färdas långt i bekvämlighet snarare än för extrema banvarv. Bilens inställningar kan ändras med olika körlägen, inklusive ett mer sportigt läge som finjusterar den elektriska styrservon för bättre prestanda.

Exklusivitet med en prislapp
Prislappen för den nya Vanquish är inte för alla. Utgångspriset är 434 000 dollar, vilket motsvarar ungefär 4,6 miljoner svenska kronor.
Men med specialanpassade tillval kan priset snabbt stiga till över 5 miljoner kronor, men i så fall får man en bil som verkligen ser ut och låter som en bil i den prisklassen.
Nya Vanquish är en bil som tar upp kampen med sina italienska och tyska rivaler utan att kopiera dem. Istället behåller den en distinkt brittisk känsla som gör den bättre än någonsin.

Lyxbilshandlaren sålde Lamborghini till fel gäng
Lyxbilstillverkaren anklagar en av sina återförsäljare för att ha sålt dussintals fordon till mellanhänder, istället för direkt till konsumenter. Ärendet
Missa inte:
Efter jättedomen: Tesla tvingas betala ut miljarder. Dagens PS
Influencers i rätten efter smutsig kampanj mot bilmärke. Dagens PS
Smyger Mazda ut en sensationell modell i sin nya plan? Dagens PS

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]

Åsa Wallenrud är en driven och erfaren motorjournalist med en stark passion för bilvärlden och teknik, gärna i kombination. Arbetat med varumärken som TV4 Nyhetsmorgon, Facit, M3, Lilla Gumman, Hem och Villamässor, Blocket, Byt Bil mfl. Har du en bra historia? Maila mig [email protected]