Dagens PS

51 procent vill inte ha elbil

Rivian R1T vid en hamn
Rivian R1T har sannerligen ett utseende som utmärker sig. (Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 05 jan. 2023Publicerad: 05 jan. 2023

Fler och fler konsumenter vill ha elbil, något som marknaden tveklöst reflekterar – åtminstone i Sverige. På andra sidan Atlanten är verkligheten emellertid en annan. Det rapporterar CarScoops.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

För att elektrifiering ska slå igenom på en global nivå krävs det att världens största marknader kör lika hårt som Norden när det kommer till elektrifieringsspåret.

Inte lika sålda

Amerikanska konsumenter är inte lika heta på det här med elektrifierade fordon som vi svenskar. 51 procent av amerikaner har inget intresse av elbilar. 

Anledningen sägs vara att de tycker det är omständligt att ladda samt att elbilar i många fall är väldigt dyra.

Med det sagt har mer eller mindre samtliga amerikanska marknaden gett sig in hårt på elbilsmarknaden – inte minst Ford med exempelvis F-150 Lightning och Chevrolet med Silverado EV.

Tesla är fortsatt det mest populära elbilsmärket i USA, men två tredjedelar av amerikaner vill ha elbilar från andra märken.

GM elbil

Till skillnad från Tesla har GM en elektrisk pickis. (Foto: Chevrolet)

ANNONS

Senaste nytt

Ett brett urval

ANNONS

I takt med att utbudet av elbilar växer samt att priserna pressas ökar emellertid intresset. Ökande drivmedelspriser är något som även drabbar amerikanarna, vilket i sin tur är den största anledningen till att många väljer just elbilar.

Det krävs även incitament och en rad politiska styrmedel för att styra om trenden. Att övertala en Los Angeles-bo att köpa ett elektrifierat fordon är bra mycket lättare än någon från Texas eller Nebraska.

På samma sätt är det lättare att övertala ens stockholmare att köpa en elbil jämfört med någon från Karesuando.

Elbil är inte för alla

I USA köps många elbilar av de som redan har elbilar, något som varken är gynnsamt för marknaden eller miljön.

Det svåra är att få den stora massan intresserad av elektrifierade fordon, samtidigt som att det måste finnas mer plånboksvänliga alternativ.

Även om elektrifieringen av bilmarknaden går fortsatt framåt sker det tveklöst i olika takt världen över.

Läs även: Provkörning av Rivian R1-T
Läs även:
37 elbilar att se fram emot 2023

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS