Dagens PS

Pfizer vill in på fetmamarknaden – trots bakslag

Pfizers vd Albert Bourla säger att fetma är en plats där Pfizer troligtvis har förmågan att spela och vinna, varför de måste spela
Pfizers vd Albert Bourla säger att fetma är en plats där Pfizer troligtvis har förmågan att spela och vinna, varför de måste spela. (Foto: Pfizer)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 09 jan. 2024Publicerad: 09 jan. 2024

Pfizer fortsätter sina försök att ta sig in på den lukrativa marknaden för fetmaläkemedel, trots bakslaget med den egna läkemedelskandidaten för viktminskning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Sent förra året var Pfizer tvunget att släppa en läkemedelskandidat för viktminskning på grund av starka biverkningar, men bolaget ger inte upp sina försök att ta sig in på den marknaden, det rapporterar Reuters.

Läkemedlen dra in miljarder

“Pfizers ståndpunkt är att vi tror att fetma är en plats där vi har förmågan att spela och vinna. Så vi måste spela”, sade Pfizers vd Albert Bourla på måndagen, skriver Reuters.

Analytiker spår att den totala marknaden för läkemedel mot fetma i slutet av 2020-talet kan nå 100 miljarder dollar, cirka 1 027 miljarder kronor.

Novo Nordisks Wegovy och Eli Lillys Zepbound och Mounjaro drar redan in flera miljarder. Novo Nordisks diabetesläkemedel Ozempic har också använts off label för viktminskning.

Alla dessa läkemedel är så kallade GLP-1-agonister och utvecklades från början för typ 2-diabetes.

ANNONS

Senaste nytt

Måste minska kostnader

Enligt Albert Bourla är det osannolikt att Pfizer kommer köpa ett fetmaläkemedel i sent utvecklingsskede, något som skulle kosta flera miljarder dollar.

ANNONS

Detta då bolaget nu fokuserar på att minska kostnader och skulder efter förvärvet av cancerläkemedelstillverkaren Seagen.

Trots det sade Albert Bourla att Pfizer aktivt skannar marknaden efter potentiella licensavtal eller läkemedelskandidater för viktminskning i tidigt skede.

De senaste månaderna har flera negativa nyheter, bland annat svagare försäljning än väntat av bolagets covid-19-vaccin och behandling, gjort att investerare tappat intresse.

Den minskade försäljningen drev Pfizers aktie till sin lägsta nivå på tio år och har tvingat bolaget att minska sina kostnader med 4 miljarder dollar, cirka 41 miljarder kronor.

Besviken på lansering

Förra årets lansering av Pfizers RSV-vaccin, Abrysvo, har också varit en besvikelse, enligt Albert Bourla, vaccinet tog bara cirka 35 procent av marknaden i USA, vilket är mindre än rivalen GSK:s vaccin.

“För mig var det mycket oacceptabelt och återspeglar inte något annat än att GSK kunde fixa bättre kontrakt och bättre kommersiellt utförande,” sade Albert Bourla, skriver Reuters.

Enligt honom är Pfizer missnöjt med sin kommersiella verksamhet 2023. Bolagets tidigare Chief Commercial Officer Angela Hwang avgick i december.

ANNONS

Pfizer delade också upp sin kommersiella verksamhet i två divisioner, en fokuserad på USA och en fokuserad på resten av världen.

Läs mer: Covidbaksmälla – sparpaket på 38 miljarder Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS