Dagens PS

Novo Nordisk – näst största bolaget i Europa

Novo Nordisk är nu Europas näst högst värderade bolag
Novo Nordisk är nu Europas näst högst värderade bolag. (Foto: Novo Nordisk)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 09 aug. 2023Publicerad: 09 aug. 2023

Fetmaläkemedlen Ozempic och Wegovy har gjort danska Novo Nordisk till Europas näst mest värdefulla bolag enligt marknadsvärde, men nu måste bolaget kämpa för att hänga med.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I går, tisdag, ökade Novo Nordisks kapitalisering med 60 miljarder dollar, drygt 638 miljarder kronor, till cirka 423 miljarder dollar, nästan 4499 miljarder kronor, det rapporterar Bloomberg.

Näst störst i Europa

Det gör att bolaget nu närmar sig den franska lyxjätten, holdingbolaget Louis Vuitton Moët Hennessy, LVMH, vars marknadsvärde är 442 miljarder dollar, cirka 4 701 miljarder kronor.

På tisdagen ökade Novo Nordisk med hela 19 procent, vilket är den hittills absolut största vinsten under en enda dag.

I går stängde Novo Nordisk aktie på 1 279,80 danska kronor, cirka 2 011,50 svenska kronor.

Vid 11:30-tiden på onsdagen har aktien tappat och ligger nu på 1 260 danska kronor, vilket motsvarar ungefär 1 980 svenska kronor.

ANNONS

Senaste nytt

Ozempic och Wegovy

Novo Nordisks storsäljande läkemedel Ozempic och Wegovy hjälper människor att gå ned i vikt och det har gjort det danska läkemedelsbolaget känt i Hollywood, det skriver Bloomberg.

ANNONS

Läkemedlen nämndes vid Oscars-galan, de nämns i flera videor på Tik Tok och en sång har dedikerats till dem.

Redan innan en studie i veckan fann att Wegovy också minskar risken för hjärtinfarkt och stroke, var dessa läkemedel kända bland allmänheten.

Bykom hypen försökte den stabila insulintillverkaren Novo Nordisk hitta sin plats i den nyfunna berömmelsen.

Kan inte möta efterfrågan

Bloomberg skriver att bolagets kamp att möta den höga efterfrågan väcker frågor om bolaget klarar av att hålla sig på toppen av den våg som har ökat dess marknadsvärde med 400 miljarder dollar, drygt 4 254 miljarder kronor.

Novo Nordisks vd, Lars Fruergaard Jorgensen, medger att företaget har missbedömt den frenesi som bolagets fetmaläkemedel skulle skapa.

Han säger att det inte är ett bra affärsval att inte kunna producera när man har produkter som efterfrågas.

Konkurrens på gång

ANNONS

Bolagets leveransfel och problem hos en entreprenör, har gjort att man inte kan dra full nytta av fördelen att vara först, innan rivalen Ely Lillys Mounjaro kommer ut på marknaden för viktinskningsläkemedel.

Novo Nordisk handlas till nästan dubbelt så mycket som sina konkurrenter, men 40-talet läkemedelsbolag, bland dem Pfizer och Amgen, utvecklar nu produkter som kommer intensifiera konkurrensen.

“Varje negativ överraskning gällande säkerhet, leveransproblem eller att någon annan konkurrent visar stark data, alla de sakerna kan aktien vara känslig för”, säger Karen Andersen, senioranalytiker på Morningstar, till Bloomberg.

Förändrar spelplanen

Analytiker vid Jefferies Financial Group spår att den årliga marknaden för injektioner med Ozempic, Wegovy och Mounjaro beräknas växa till hela 150 miljarder dollar, drygt 1 595 miljarder kronor.

Joe Fuller, professor i managementpraxis vid Harvard Business School menar att en del av dessa läkemedel kan bli läkemedelsindustrins hittills största kassakor.

Enligt honom skapar de ögonblick som förändrar spelplanen för alltid, som exempelvis utvecklingen av smartphones.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och Life Science? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

ANNONS

Läs mer: Experter fick betalt — Novo Nordisk i blåsväder Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS