Dagens PS

Här är nio hälsoproblem som kan skada din karriär

En ny studie listar nio hälsoproblem som kan påverka din produktivitet på jobbet och stress ligger bakom nästan alla
En ny studie listar nio hälsoproblem som kan påverka din produktivitet på jobbet och stress ligger bakom nästan alla. (Bild: Pixabay)
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe
Uppdaterad: 22 nov. 2023Publicerad: 22 nov. 2023

Den som inte presterar på topp på jobbet kan troligtvis skylla på ett av nio hälsoproblem och stress ligger troligen bakom nästan alla.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

En ny japansk studie visar att de arbetstagare som rapporterade högst nivå av improduktivitet på sina jobb sannolikt drabbats av ett av nio hälsoproblem, det rapporterar Fortune.

Nio hälsoproblem

Forskare vid University of Tsukuba har analyserat data från mer än 12 500 japanska arbetstagare.

Datan samlades in från sjukförsäkringsanspråk, frågeformulär och rapporter från anställdas stress och hälsokontroller, som görs på uppdrag av den japanska regeringen.

De nio hälsoproblemen, listade från det vanligast till det som är minst vanligt:

  1. Depressiva symtom
  2. aptitlöshet
  3. otillräcklig sömn
  4. hjärtklappning och, eller andnöd
  5. yrsel
  6. ledvärk
  7. huvudvärk
  8. mag- tarmproblem
  9. diarré och, eller förstoppning.

Män som i studien rapporterade att de var väldigt improduktiva på jobbet rapporterade ofta att de också led av något av dessa symptom:

  1. Psykisk sjukdom
  2. smärta i ländryggen
  3. ansträngda ögon
  4. stel i nacken och, eller axlarna.
ANNONS

Män, äldre personer, chefer och kundtjänstpersonal var mer benägna att rapportera att de var mindre produktiva på jobbet än andra anställda.

ANNONS

Senaste nytt

Stress bakom det mesta

Nästan alla symptom som distraherar anställda kan enligt forskarna bero på stress.

Därför föreslår de att arbetsgivare kanske kan förbättra medarbetares produktivitet genom att fokusera på att reducera stress, snarare än att eliminera livsstilsrelaterade sjukdomsfaktorer, som stillasittande och rökning.

Enligt Världshälsoorganisationen kan dessa faktorer orsaka arbetsrelaterad stress:

  1. Dålig arbetsorganisation, hur jobb och arbetssystem utformas och styrs
  2. dålig arbetsdesign, brist på kontroll över arbetsprocesser
  3. dålig ledning
  4. dåliga arbetsförhållanden
  5. brist på stöd från kollegor och arbetsledare.

En studie från 2021 fann att medarbetare som rapporterade mer stress var mycket mer benägna att underprestera på sitt arbete.

Forskarna föreslår även att arbetsgivare fokuserar på att förbättra medarbetares mentala hälsa och sömn.

ANNONS

Sömnproblem kan leda till att medarbetare jobbar långa dagar, tar på sig för mycket jobb, hamnar i konflikter och känner låg tillfredsställelse med sitt arbete, det skriver Bloomberg.

Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och Life Science? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.

Läs mer: Därför sjukskriver sig många för stress just nu Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

Annika Hjerpe
Annika Hjerpe

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS