Dagens PS

Nio fraser du måste sluta använda 

Nio fraser att sluta använda
Hur framstår du egentligen på jobbet? (Foto: Pexels)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 05 aug. 2025Publicerad: 05 aug. 2025

“Jag bara undrar om…” låter kanske ödmjukt – men det kan få dig att verka osäker. Här är vad du bör säga istället.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Du är vass, du vet vad du pratar om – men ändå blir du överkörd på möten, ignorerad i mejltrådar eller förbisedd i beslut. 

Enligt kommunikationsexperten Lorraine K. Lee kan mycket av det här bero på något så enkelt som hur du uttrycker dig.

I en artikel för CNBC listar hon nio vanliga fraser som riskerar att sänka din auktoritet i jobbsammanhang. Hon föreslår också  alternativ som hjälper dig att framstå som mer självsäker, tydlig och professionell.

“Jag tror…” 

Att säga “jag tror att vi borde…” kan få dig att låta tveksam, även om du är övertygad. Lee förklarar:

“Du kan alltid mjuka upp tonen senare. En rekommendation behöver inte vara rätt, men den visar att du har övertygelse – något som ledare värdesätter”. 

Ett mer kraftfullt alternativ är alltså att säga “Jag rekommenderar att vi…” direkt. Det visar att du står för ditt förslag.

Vill du få dagens viktigaste nyheter direkt i inkorgen?

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

“Låter det vettigt?” 

ANNONS

Frågan “Låter det vettigt?” kan få det att verka som om du själv inte tror att du förklarat dig tydligt.

Bättre är att säga något i stil med:

“Hör gärna av dig om något behöver förtydligas”.

Det håller tonen öppen och samarbetsvillig, utan att antyda att du inte gjort dig förstådd.

Missa inte: Experten: Sluta använda den här vanliga frasen. Dagens PS

Sluta be om ursäkt i onödan

Frasen “Förlåt att jag stör…” dyker ofta upp i jobbsammanhang. Men enligt Lee är det ett klassiskt sätt att nedvärdera sitt eget ärende.

Om du exempelvis skriver ett mej är det bättre att skriva: 

“Jag ville följa upp mitt senaste mejl och höra om du hunnit kika”. 

ANNONS

Det är rakt, relevant – och inget att be om ursäkt för.

“Jag är ingen expert…” – men kanske är du det?

När du säger “Jag är ingen expert, men…” signalerar du direkt att du inte litar på din egen kompetens. Även om du faktiskt är expert inom området.

Lee föreslår istället:

“Så här ser jag det utifrån min erfarenhet”.

eller

“Ett perspektiv att ta med är…”

Det låter ödmjukt, men också tryggt.

Andra fraser du bör tänka på

ANNONS

Här är ytterligare uttryck Lee tycker du ska skippa, och vad du kan säga istället:

  • “Jag bara undrar om kanske…” → “Skulle du kunna…?”
  • “Jag kollar bara läget…” → “Jag följer upp angående…”
  • “Jag ska försöka…” → “Jag löser det till torsdag”.
  • “Jag hjälper gärna till med vad som helst”. → “Jag hjälper gärna till med presentationen – vad vore mest värdefullt?”
  • “Det här kanske är en dum fråga…” → “En snabb fråga – hur tänker du kring…?”

Små ord – stor effekt

Lorraine K. Lee, som är författare till boken Unforgettable Presence och föreläser för Fortune 500-bolag, menar att det är i de små detaljerna förändringen börjar.

“Hur du väljer att kommunicera i dessa stunder spelar en stor roll i hur andra uppfattar dig”, säger hon. 

Kort sagt: Sluta förminska dig själv. Formulera dig som den kompetenta person du faktiskt är. Det märks – direkt.

Läs också: Fraserna som imponerar – och det du inte ska säga. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS