I hemmajobbs-tider kan det vara frestande att trycka på snooze-knappen, utan avgångstider eller köundvikning att behöva tänka på. Trots att det lockar bör det undvikas.

De flesta gör många misstag som stör vår sömn, och att snooza på morgonen är en av dem. Istället för att ge oss en känsla av pigghet leder det till ett tungt uppvaknande och ett segt huvud.

Faktum är att snooze-knappen kan skada både hjärna och kropp, då hastiga uppvakningar och insomningar leder till förvirring. Experter kallar fenomenet för ”sleep inertia” – eller sömntröghet.

Det är en period av förvirring när din kropp faktiskt fortfarande är i viloläge, inklusive vissa delar av din hjärna som inte är riktigt uppvärmda. Minnet, reaktionstiden och förmågan att utföra olika analytiska uppgifter inte i full fungerande ordning.

Från en kvart till fyra timmar

Vanligtvis varar denna period i högst 15 minuter, men med det förvirrande snoozandet kan det hålla i sig i hela fyra timmar. Din kropp luras till att tro att den åter ska falla i djup sömn, för att sedan hastigt väckas upp igen.

ANNONS
ANNONS

Hur svårt det än är att kliva upp när larmet ringer kommer det garanterat göra dig piggare under förmiddagen. Efter en kvart är även hjärnan igång och du är redo för dagen.

KÄLLAWhy pressing snooze button isn’t good for body or brain, according to sleep experts [The Independent] >

Läs mer: Lökens överraskande superkrafter