Dagens PS

Hjärnröta sprids bland unga – “gör oss dummare”

hjärnröta
Uttrycket “hjärnröta” har blivit vanligare bland unga (Foto: Pexels)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 28 dec. 2025Publicerad: 28 dec. 2025

Ett snabbt svep i mobilen. Någon lever drömlivet på resa. Nästa klipp visar någon som lämnat samhället helt. I flödet därefter förklarar en tech-vd hur AI ska optimera ditt liv. Känslan efteråt? Att hjärnan är mos.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Just den upplevelsen har fått ett eget namn på sociala medier: ”brain rot” – hjärnröta. Ett slanguttryck som blivit allt vanligare bland unga och som nu uppmärksammas i en ny artikel från CNN.

Begreppet används för att beskriva känslan av att ständig konsumtion av kort, ofta meningslöst innehåll gör oss mer splittrade, mer ångestfyllda – och sämre på att tänka.

Missa inte: Scrolla lugnt – din mobil kan ge dig hemorrojder. Dagens PS

Hjärnröta – från trams till kritik

”Hjärnröta” är inget vetenskapligt begrepp. Från början syftade det mest på tramsiga virala fenomen, som meningslösa memes och korta videor. Men enligt CNN har uttrycket utvecklats till ett sätt att kritisera hur överdriven användning av sociala medier påverkar hjärnan.

Vill du få dagens viktigaste nyheter direkt i inkorgen?

Den Berlinbaserade innehållsskaparen Tiziana Bucec är en av dem som tagit fasta på detta. I en videoserie om ”anti–brain rot” beskriver hon varför hon tröttnat på sitt eget scrollande.

”Jag gör den här serien för att jag är trött på att känna att sociala medier gör oss dummare, mer ångestfyllda och mindre medvetna”, säger hon i sitt första klipp.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

04 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Historiskt tredje kvartal för det noterade guldbolaget: Akobo Minerals tar klivet in i lönsamhet

01 dec. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

29 nov. 2025

Dopamin och beroendemekanismer

ANNONS

Enligt neurologiprofessorn Costantino Iadecola, som intervjuas av CNN, finns det skäl att ta känslan på allvar. Mekanismerna bakom ändlöst scrollande liknar dem vid beroenden som spel, alkohol och droger.

Kort videoinnehåll är designat för att ge snabba dopaminkickar – belöningssignaler som gör att hjärnan vill ha mer. På sikt kan det göra längre, mer krävande innehåll svårt att ta till sig.

”Det är rimligt att förvänta sig att den tid människor spenderar på att tanklöst konsumera lågkvalitativt innehåll kan ha skadliga effekter”, säger Iadecola.

Inte bara ett barnproblem

Experterna är särskilt oroade för barn, som riskerar att missa viktiga sociala och kognitiva erfarenheter om skärmtid ersätter lek och mänsklig interaktion.

En färsk studie i den medicinska tidskriften JAMA visar exempelvis att barn som tillbringar tre timmar om dagen på sociala medier presterar sämre på tester i läsning, minne och ordförståelse. Forskarna följde 6 500 barn i flera år. Ju mer de scrollade, desto sämre gick det.

Samtidigt betonar barnläkaren Nidhi Gupta att ansvaret inte bara ligger hos de unga.

”Skärmberoende är inte längre ett barnproblem. Det är ett mänskligt problem”, säger hon.

Hur vuxna använder sina telefoner påverkar barn mer än förmaningar, menar hon.

ANNONS

Förbud är inte lösningen

Samtidigt finns här en viktig nyans. Psykologen Lisa Damour påminner om att även tidigare generationer haft sina sätt att koppla av mentalt.

”Så länge barn klarar det de ska och fungerar väl i övrigt, förtjänar de absolut lite tanklös fritid”, säger hon.

Hennes budskap är därför inte total avhållsamhet – utan tydliga gränser. Mindre appar, mer medvetna vanor och miljöförändringar som gör scrollandet svårare.

Eller som Gupta uttrycker det:

”Viljestyrka fungerar inte. Miljöförändringar spelar större roll”. 

Läs också: Beteendeforskaren: “Det är tråk-sparandet som gör dig rik”. E55

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

ANNONS
Just nu 20% rabatt på Greatlife – marknadens kanske bästa kosttillskott
Greatlife logo vit

Greatlife erbjuder kosttillskott för ökad energi och fokus. Investera smart i ditt välmående och din långsiktiga hälsa. Ge kroppen förutsättningar att prestera på topp. Just nu – 20% rabatt vid köp av 3 eller fler produkter från varumärket Greatlife med koden GREAT20

Handla här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS