Stena leasar världens största hybridfartyg till Brittany Ferries. Färjan sjösätts 2024, och får ned utsläppen av växthusgaser på sträckan Saint-Malo-Portsmouth.

ANNONS

”Stena vill ligga i framkanten när det kommer till att minska koldioxidutsläppen från vår flotta och tillsammans med våra partners trycka på utvecklingen mot nollutsläpp”, säger Per Westling, Stena Roros vd, enligt Ny Teknik.

Flexibla fartyg

Hybridtekniken är nödvändig på längre rutter, som den mellan franska Saint-Malo och engelska Portsmouth. Där räcker inte enbart eldrift, men batteriet i hybridfärjan är på hela 11,5 MWh. Jämförelsevis har världens största eldrivna fartyg ett batteri på 7,5 MWh, berättar Ny Teknik.

”Hybridiseringen gör att våra fartyg kan vara väldigt flexibla medan vi anpassar oss till framtida teknisk utveckling såsom gröna bränslen, bränsleceller, större batterier samt sol- och vindstödd framdrift”, säger Per Westling.

Byggs i Kina

Det är kinesiska China Merchants Jinling Shipyard som bygger färjan som Brittany Ferries leasar av Stena Roro. Den ersätter Bretagne, och planen är att också systerfartyget Normandie ska bytas ut till ett hybridfartyg. Rutten mellan Saint-Malo och Portsmouth är 172 sjömil, och man räknar med hybriddriften får ned utsläppen av växthusgaser med omkring 15 procent.

Laddar vid kaj

”Den rejäla batteristorleken kommer att göra att fartyget kan köra med full kraft, anfärjavända båda propellrarna samt alla bogpropellrar för att kunna manövrerar

Stena i framkant – världens största hybridfartyg sjösätts 2024
Håkan Agnevall, Wärtsiläs vd. Foto: Wärtsilä

utsläppsfritt in och ut ur hamnar, även när det är dåligt väder”, säger Håkan Agnevall, vd för Wärtsilä som står för batteritekniken i ett uttalande. ”Den inbyggda laddlösningen kan ladda batteriet när det ligger vid kaj.”

Stena satsar på batteri

Som Dagens PS tidigare rapporterat satsar också Stena Line på batteridrivna fartyg. Linjen Göteborg-Fredrikshamn trafikeras i dag av batterihybriden Stena Jutlandica. Man planerar att senast 2030 ha två batteridrivna Stena Elektra i drift på linjen.

ANNONS
ANNONS

Stena Elektra blir det första fossilfria ropax i sin storlek, berättar Sjöfartstidningen. Stena Elektra har en längd på ungefär 200 meter, passagerarkapacitet på 1 000 och fraktkapacitet på 3 000 längdmeter.

Läs även: Vätgas ska göra Gotlandsfärjan fossilfri [Dagens PS]

Läs även: Skidproffsets kolfiberbåt gör över 100 knop [Dagens PS]