DN Kultur berättar om att den svenske Youtubestjärnan Felix ”Pewdiepie” Kjellberg inte längre stoltserar som etta på Forbes lista över världens mest inflytelserika.

ANNONS

Både Disney och Youtube har dessutom sagt upp sina samarbeten med den så extremt hyllade spelbloggaren.

Det är priset Felix Kjellberg får betala för sina antisemitiska videoklipp, kryddad med naziestetik.

Och inte har det hjälpt att han försökt släta över sina kontroversiella utspel med att det skulle handla om skämt, ”död åt alla judar” – som det stod på en skylt i ett videoklipp – är ett svårsmält övertramp.

I fjol toppade alltså svenske Pewdiepie Forbes årliga lista över unga, inflytelserika människor på internet. I år får han nöja sig med en andraplacering.

”Som världens mest välbetalda Youtubestjärna 2016 skulle Sverigefödda Felix Kjellberg ha toppat spelkategorin – om det inte vore för de nio videoklipp han publicerade i början av 2017 som innehåller antisemitisk och nazistisk estetik. Hans nätverkspartner Maker Studios, som ligger under Disney, klippte sina band till honom och han sparkades från Youtubes och Googles marknadsföringsplattformar. Även om hans varumärke fläckats ner tjänar han miljoner bara på Youtubeannonser”, skriver Forbes i sin motivering, som DN Kultur hänvisar till.

Mark ”Markiplier” Fischbach toppar i år ”influencers”-listan, framgår det.

ANNONS
ANNONS

MISSA INTE: Kalldusch för svensken: ”Vill inte bli hemlös” [DagensPS.se] >

LÄS ÄVEN: 80 till ryker efter Youtubesvenskens groda [DagensPS.se] >