Christer Gardell kopplar greppet om telekomjätten.

AKtivistfonden Cevian Capital, som Gardell grundat, har investerat omkring 17 miljarder i Ericsson.

Bara under de senaste veckorna har Cevian köpt aktier för 1,1 miljarder kronor och äger nu 9,1 procent av det krisande bolaget, uppger SvD Näringsliv.

”Ingen har mer att vinna eller förlora på Ericsson än vi och vårt engagemang i bolaget speglar detta”, säger Christer Gardell till tidningen och understryker att Cevian Capital kommer att engagera sig hårt för att Ericsson ”når sin potential”.

Här är Gardells krav på Ericsson:

”Det är centralt att styrelse och ledning vänder förlusterna i Digital Services, i dagsläget är området en belastning för Ericsson. Samtidigt behöver man stärka nätverksaffären och öka den generella effektiviteten i verksamheten ordentligt”, säger finansmannen till Svenska Dagbladet och understryker:

”Givet bolagets läge och utveckling så bör styrelse och ledning känna stor press, både från oss men även från övriga aktieägare som i många fall förlorat stora pengar på Ericsson. Vi ställer höga och tydliga krav på styrelse och ledning, särskilt vad avser snabbhet i genomförandet”.

ANNONS
ANNONS

Gardells Cevian och medinvesterare ökar avståndet på ägarfronten till näst största ägaren Investor, som styrs av Wallenbergarna. Investor äger drygt 6,6 procent av Ericsson men har många fler röststarka A-aktier; det har även tredje största ägaren Industrivärden, som enligt SvD – som hänvisar till Holdings – kontrollerar 15 procent av rösterna i Ericsson.

Cevian kontrollerar enligt artikeln endast 0,1 procent av A-aktierna.

Ericsson håller bolagsstämma 28 mars. Electrolux tidigare ordförande Ronnie Leten tar då över ordförandeklubban i Ericsson, enligt valberedningens förslag – något som Christer Gardell säger att han ser fram mot.

Dagens PS har tidigare berättat om Christer Gardells aktieräder i Ericsson, som gjort att Cevian Capital seglat upp som största ägare i bolaget.

I går handlade det mest om AB Volvo och Geelys intåg i Daimler, som är en stor konkurrent både till Volvo lastvagnar och Volvo Cars. Gardell öppnade för Geelys och Li Shufus hårt kritiserade Daimler-affär när han och Cevian Capital i juldagarna sålde sin storpost av aktier i AB Volvo till Geely.

Men själv menar Gardell att han inte har någon skuld i det som nu hänt. Han  blev förvånad över Li Shufus köp i Daimler, hävdar han.