Optikerkedjan Synsam ökade sin omsättning rejält i fjol. Samtidigt trotsade bolaget krisen och har öppnat 17 nya butiker. 

Synsam ökade sin nettoomsättning till drygt 3,8 miljarder kronor under 2020 vilket var en ökning med omkring 66 miljoner kronor jämfört med 2019.

Även det första kvartalet i år ökade till 1 034 Mkr och bolaget ökade sin organiska till­växt med drygt 17 procent jämfört med första kvartalet i fjol.

För Synsams vd Håkan Lundstedt fanns det bara ett alternativ genom pandemin: att gasa på.

”Vi ville satsa och tycker att det är viktigt att vara tillgängliga för de som behöver hjälp med sina ögon. I det här fallet satsade vi rätt”, säger Håkan Lundstedt till Di.

Öppnade 17 butiker

Samtidigt som konkurrenter har backat genom pandemin så öppnade Synsam 17 nya butiker förra året, och hållbarhet har gått som en grön linje genom det nya tänket.

ANNONS
ANNONS

”Försäljningen har påver­kats positivt av att fokusera på en cirkulär affärsmodell. Vi har utvecklat nya hållbara koncept som recycling outlets där vi säljer återvunna bågar och liknande. De gick så bra att det gav oss råg i ryggen för att satsa vidare”, klargör Håkan Lundstedt.

Enligt honom handlar framgången om att ”tänka utanför boxen och det tycker jag att vi har gjort.”

Flytt till Sverige

Ytterligare ett steg på hållbarhetsstegen blir den kommande flytten av produktionen från Kina till Östersund. Samtidigt är ögonhälsan något som blir allt viktigare för befolkningen.

”Marknaden drivs av en åldrande befolkning och ökad skärmtid vilket tyvärr för­sämrar våra ögon. Vi ser redan nu betydligt fler unga människor än tidigare som är i behov av glasögon.”

Läs mer: Optiker: Så här köper du rätt solglasögon

 

ANNONS
ANNONS