Drygt fyra av tio stockholmare jobbar hemifrån i pandemin, men på de svenska bankerna tvingas medarbetarna vara på kontoret.

Enligt en Novus-undersökning, som beställs av SvD, har andelen stockholmare som arbetar hemifrån ökat från 25 till 43 procent mellan vecka 41 och 47.

I Sverige som helhet har andelen som jobbar hemifrån stigit från 21 till 28 procent under samma tid.

Men på Sveriges bankkontor jobbar de anställda på, trots risken för covid-19-smitta.

”Vi försöker ha två perspektiv hela tiden. Det ena är att vi alltid ska skydda våra medarbetares hälsa, det andra att vi ska hålla bankverksamheten igång. Det är en förutsättning för att samhället ska kunna fungera”, säger SEB:s kommunikationschef Frank Hojem till tidningen, som berättar att vakter ser till så att inte fler än fem kunder är inne på SEB:s kontor samtidigt på Norrmalmstorg i Stockholm.

SEB får både ros och ris

SEB låter medarbetarna ha flexibla arbetstider, så långt det är möjligt, för att rusningstid i kollektivtrafiken ska undvikas. På så vis försöker man minimera risken att utsätta de anställda för smitta.

ANNONS
ANNONS

Facket anser överlag, framgår det, att SEB hanterar situationen bra. Men det finns även kritik, exempelvis mot att personalen inom SEB:s telefonbank inte får jobba hemifrån trots att de inte möter kunder fysiskt.

Folkhälsomyndighetens råd är att så många som möjligt jobbar hemifrån under hösten pandemivåg.

Läs hela SvD-artikeln.

Läs även: Så blir du lyckligare i jobbet hemifrån – tips [DagensPS.se] »