Livsmedelskedjan Coop, med hållbarhetschef Louise König (vänster), tilldelas det prestigefyllda priset Sveriges Grönaste Varumärke som nu delas ut av varumärkesbyrån Differ för tionde året i rad. (Foto: Emeli Karlsson)
Livsmedelskedjan Coop, med hållbarhetschef Louise König (vänster), tilldelas det prestigefyllda priset Sveriges Grönaste Varumärke som nu delas ut av strategikonsultbolaget Differ för tionde året i rad. (Foto: Emeli Karlsson)

Livsmedelskedjan Coop tilldelas det prestigefyllda priset Sveriges Grönaste Varumärke som nu delas ut av strategikonsultbolaget Differ för tionde året i rad. ”Vi tar det på allvar”, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop, som är van att vinna fina utmärkelser.

Hösten 2017 blev hon bland annat utsedd till Sveriges bästa hållbarhetschef alla kategorier.

Nu representerar hon Coop som vinner tioårsjubilerande Sveriges Grönaste Varumärke, som strategikonsultbolaget Differ delar ut.

När de tillfrågade får sätta betyg på undersökningens 85 varumärken tar Coop hem priset. Dessutom är det Coops varumärke Änglamark som flest uppger när de fritt får svara på vilket varumärke de anser vara Sveriges grönaste.

”Vi slog SJ!”, hojtar Louise König glatt när Dagens PS når henne på telefon dagen efter vinsten.

ANNONS
ANNONS

”Vårt finaste varumärke är Änglamark, det har funnits i 25 år nu och jag tror att hemligheten med Änglamark är att det är ett företag som värnar de små människorna, att det är utvecklat av medlemmarna, av bönderna och konsumenterna själva.

Coop har 650 butiker över hela landet. Märker man skillnad på stad och landsbygd?

”Den skillnaden finns, men den är mindre än man kan tro”, svarar Louise.

”Vi har jobbat med ekologiskt hållbara produkter så lång tid nu och jag tror det är detta som slagit an hos folk. Vi tar det på allvar och vi har alltid varit bra på att kommunicera ut det vi tror på, nämligen hållbarhet och miljövänlighet.”

Sveriges grönaste varumärke är en återkommande undersökning som genomförs av konsultföretaget Differ. Undersökningen har besvarats av över 1.000 respondenter i åldrarna 15-74 år. Respondenterna får besvara frågor kring miljö och hållbarhet och ge sin syn på varumärken i åtta utvalda branscher. Det är tionde året i rad som undersökningen genomförs.