E-handelsplattformen Shein stäms av företaget bakom skon Dr Martens, AirWair. De menar att Shein satt i system att sälja billiga kopior.

Den kinesiska e-handelsplattformen Shein var i maj den mest nedladdade appen i både Apples och Googles system, enligt data från AppAnnie. Samtidigt drar företagets affärsmetoder åt sig allt mer kritik.

En lång rad företag, stora som små, menar att Sheins framgång beror på ”avsiktligt och beräknat” varumärkesintrång. Shein säljer billiga kläder online, som riktar in sig på modetrender bland unga. Ofta är produkterna kusligt lika några av de mest populära märkena.

”De är ökända för vad de gör”, säger Quinn Jones, medgrundare av Kikay, en sajt som bland annat säljer örhängen. Han har i sociala medier rasat mot Sheins affärsmodell.

”Det händer om och om igen. Det är Sheins ansvar att göra kontroller, för tills de slutar driva sin verksamhet på detta sätt skadar de bara ständigt småföretag, människor som försöker försörja sig själva”, säger han.

Ska ha använt fotografier på äkta varor

I en stämningsansökan i Kalifornien, USA, anklagas Shein och systersajten Romwe av Airwair för att ”inte bara skapa direktkopior av dess distinkta mönster, utan också använda fotografier av äkta Dr Martens-skor för att locka kunder till sin webbplats för att köpa falska kopierade skor”, skriver Financial Times.

Shein förnekar alla anklagelser, och domstolen väntas ta upp fallet senare i år. Fallet liknar ett från 2018, där modejätten Levis stämde Shein för varumärkesintrång. Det fallet slutade med en uppgörelse som inte redovisats offentligt.

”Vi tar varje klagomål om intrång i immateriella rättigheter på allvar, genomför djupgående undersökningar av sådana klagomål och vidtar snabba åtgärder mot leverantörer som bryter mot vår policy för immateriella rättigheter”, skriver sajten i ett uttalande om fallet.

ANNONS
ANNONS

Analytiker tror de kommer att fortsätta

I sitt nyhetsbrev om e-handel kommenterar industrianalytikern och författaren Web Smith att han tror att Shein kommer att fortsätta på samma vis med billiga kopior även framöver:

”Så länge de har den publik som de har, kommer de att avgöra att det är värt tiden och energin att flytta produkter så snabbt som möjligt – även om vissa av dessa produkter bryter mot normerna för immateriella rättigheter.”

Läs mer: TikTok tar 16 miljoner – för en annons