Dagens PS

Läraren hjälpte henne lura storbank på miljarder – "Avslöjande mejl"

JPMorgan
Jamie Dimon, vd för JPMorgan Chase, ger Donald Trump en känga och varnar för "panik" på de globala finansmarknaderna i kölvattnet av USA:s skuldtakskris. (Foto: TT)
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson
Uppdaterad: 13 jan. 2023Publicerad: 13 jan. 2023

Storbanken JP Morgan stämmer den unga entreprenören Charlie Javice som sålt dem en start up app med 4 miljoner användare – som nästan alla var på låtsas. Läckta mejl visar hur det gick till.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den kvinnliga entreprenören och start-up stjärnan Charlie Javice byggde en app för studenter som skulle hjälpa dem med studierna som snabbt fick 4 miljoner användare. Hon sålde sedan appen till JP Morgan i september 2021, för 175 miljoner dollar. Det motsvarar nästan 2 miljarder kronor.

Det har Dagens PS skrivit om tidigare.

Ett enda stort påhitt

Men användarna var påhittade konton nästan allihop, hävdar banken som nu vill ha pengarna tillbaka. Det visar mejl som banken kommit över, menar de.

Det rapporterar nyhetssajten Fortune, som fokuserar på ekonominyheter.

Hon står fortfarande som studentansvarig på JP Morgan, enligt kontot på Linkedin.

ANNONS

Senaste nytt

Stämd på alla pengar

Den 22 december stämde banken den unga entreprenören. i stämningsansökan hävdar banken att inte ens en tiondel av kontona var riktiga människor.

ANNONS

Appen heter Frank och skulle enligt säljarna ha varit en app med ett djupt engagerat marknadssegment av universitetsstudenter – men istället fick man en app full av botkonton.

Appen stängdes ner

Investeringsbanken JP Morgan stängde ner appen Frank på torsdagen, flera veckor efter att man lämnat in stämningsansökan.

Javice advokat Alex Spiro har inte besvarat på frågan om intervju om det inträffade, men har nekat till anklagelserna i andra tidningar, skriver Fortune.

Läckta mejl visar bedrägeri

När hon kontakta JP Morgan för att sälja appen, påstod hon att hon hade 4 miljoner användare. Då ville banken ha bevis, vilket inte kunde visas upp med hänvisning till USA:s motsvarighet till personuppgiftslagen. Men efter upprepade frågor tog hon fram den efterfrågade statistiken, och JP Morgan köpte appen för nästan två miljarder kronor. Men man anade oråd och undersökte vidare, och gjorde en häpnadsväckande upptäckt.

Enligt JP Morgan ska Javice ha bett olika ingenjörer om hjälp för att skapa de falska konton genom algoritmer, som inte alla tyckte lät särskilt etiskt.

Till slut vände hon sig till en professor på ett college i New York City. JP Morgan påstår sig ha kommit över deras mejlkontakt.

ANNONS

Professorn fick uppdraget att skapa 4,3 miljoner konton med namn, e-postadresser och födelsedagar och enligt mejlkonversationen ska han också fått uppgiften att ta bort alla namn som riktiga personer hade.

Många dubletter, enligt mejl

I ett annat mejl ska professorn ha reagerat på att många gått på samma skola och hade samma hemstad, och att det skulle se “mysko” ut om han hade granskat användarregistret utifrån. Många telefonnummer var exakt samma, men det var okej för Javice så länge dubletterna inte utgjorde mer än 5-7 procent av registret.

Javice har hyllats som en lovande start up entreprenör, och kommit med på flera listor över lyckade och framgångsrika unga företagare.

Läs mer om storbanken JP Morgan:

 JPMorgan: Bästa USA-aktierna just nu 

JP Morgan: Aktier i flygsektorn hett igen 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.

Bilbo Göransson
Bilbo Göransson

Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat privatekonomi.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS