Dagens PS

Undvik tabbarna på sociala medier

Danske Bank hävdar att fel i it-systemet ligger bakom de allvarliga, felaktiga amorteringarna till bankkunder. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. (Foto: TT)
Danske Bank hävdar att fel i it-systemet ligger bakom de allvarliga, felaktiga amorteringarna till bankkunder. Bilden är tagen i ett annat sammanhang. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 26 nov. 2019Publicerad: 26 nov. 2019

Se upp för de klassiska minorna om du ska nå ut med företagets budskap.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

“Man kastar sig gärna in i en kanal, exempelvis Facebook eller LinkedIn utan att veta vem målgruppen är, vad de är intresserade av”, konstaterar Johan Åberg, grundare av den digitala byrån Nivide i Malmö, på sajten Driva Eget.

Han är expert på sociala medier och hjälper företag att marknadsföra sig där.

Hans råd att är att skippa reklamen och i stället skapa ett mervärde för läsarna och de presumtiva kunderna.

Vidare bör man, tycker han, rikta in sig på specifika målgrupper och skräddarsy budskapen.

I övrigt är hans råd att fokusera på kunden i stället för på sig själv, dessutom anser han att den sociala medie-strategin bör vara flexibel så att den kan ändras snabbt vid nya förutsättningar.

Det är också viktigt att följa upp hur läsarna interagerar och helt sonika spola sociala medier som ändå inte uppdateras.

Slutligen är hans rekommendation på Driva Eget att våga testa, analysera och utvärdera den digitala marknadsföringen.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Mångårig journalist med erfarenhet från en rad medier.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS