Dagens PS

Småaktigt? Ica Banken vägrar ersätta lurad bankkund

Ica Banken
Ica Banken vägrar följa riktlinjerna och nekar kategoriskt till att ersätta sin lurade bankkund, berättar DN. (Foto: TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 26 jan. 2023Publicerad: 26 jan. 2023

Trots ny praxis och uppdaterad ARN-rekommendation spjärnar Ica Banken emot och vägrar ersätta sin bedrägeridrabbade bankkund, berättar DN.

ANNONS
ANNONS

Offret, Joakim Norén, blev utsatt för två bedrägerier i två olika banker.

I det ena fallet har Länsförsäkringar Bank gått med på att ersätta honom – utom 12 000 kronor som han får stå för själv.

Missa inte: KO:s krav på bankerna: Ersätt bedrägerioffer

Det var på Länsförsäkringar Bank han förlorade mest pengar, 248 000 kronor, framgår det.

Och det tog sin tid innan han fick pengarna, runt sju månader och en uppmaning från Allmänna reklamationsnämnden, ARN, innan Länsförsäkringar Bank motvilligt gick med på att ersätta honom för det fräcka bedrägeriet.

Banken menar att han var oaktsam när han blev utsatt för det sofistikerade bedrägeriet.

Falsk bankman fick honom att knappa in koder och svarskoder på bankdosan

Joakim Norén blev föremål för så kallad vishing, en form av lösenordsfiske. Han blev uppringd av en falsk bankman som mer eller mindre tömde han bankkonto hos Länsförsäkringar efter att skapat ett nytt bank-id i Joakims namn.

Det andra kontot hade han på Ica Banken tillsammans med sin ex-sambo, där försvann 31 000 kronor under bedrägeri-räden med efterföljande Swish-överföringar till bedragaren.

ANNONS

Totalt blev han av med 279 000 kronor och Ica Banken nekar honom ersättning, trots ny domstolspraxis och ARN-påstötningar.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Ica Banken slår ifrån sig och vägrar ta ansvar

“Jag vet hur svårt det här kan vara för polisen att utreda, men jag hade ändå hoppats att bankerna skulle ta mer ansvar”, säger Joakim Norén till Dagens Nyheter, som berättar att Ica Banken hävdar att han agerat “särskilt klandervärt” som argument för att inte kompensera honom.

Han har bollats runt när han kontaktat Ica Banken upprepade gånger framförts sitt krav – utan resultat.

Varken Ica Banken eller Länsförsäkringar vill kommentera det specifika fallet i tidningen.

Dagens PS har tidigare berättat att klagomålen till Allmänna reklamationsnämnden och att bankbedrägerier procentuellt ökar mest.

Läs även: Offer för bedrägeri får hjälp av KO mot banken

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS