Sveriges Radio gick precis, felaktigt ut med nyheten om Ikea-grundaren Ingvar Kamprad dött.

ANNONS

”Det var ett misstag.”

Så säger SR Ekots chef Olle Zachrison när Svenska Dagbladet ringer upp efter att radiokanalen på torsdagsförmiddagen gått ut med en felaktig tweet om att Ingvar Kamprad, 91, hade gått bort, skriver tidningen och uppger att Ikea-grundaren ”mår bra”, enligt uppgift.

Och på Ikea chockas man över SR:s publicering som ackomapanjerades av en artikel som enligt Zachrison låg uppe en kort stund.

”Vi förstår ingenting. Vi förbereder en dementi på dessa uppgifter”, säger en central källa på Ikea, till SvD.

Efter fadäsen har SR Nyheter gått ut med en ursäkt på Twitter.