Svensk e-handel gjorde en marginell uppryckning i februari. Så här mycket steg omsättningen jämfört med samma månad i fjol.
Omsättningen i svensk e-handel lyfte i februari


Mest läst i kategorin
Enligt Svensk Handels e-handelsindikator steg omsättningen i svensk e-handel i februari med 4 procent jämfört med februari förra året.
Om även e-handeln från utlandet inkluderas gick omsättningen upp med 5 procent.
Normalt är februari en svag e-handelsmånad, men en av förklaringarna till den registrerade omsättningsökningen nu uppges vara att fjolårets jämförelsemånad också var svag.
Inköpen i svensk e-handel i stort sett oförändrad jämfört med i fjol
E-handelskonsumenternas genomsnittliga inköpsbelopp var i princip oförändrat jämfört med februari 2022.
Andelen som e-handlade ökade samtidigt något.
E-handelsindikatorn är inte inflationsjusterad. Svensk Handel bedömer därför att e-handelsförsäljningen sett till volym sannolikt minskade något jämfört med förra året.
“Tyvärr ser vi inga tecken på en närstående vändning för e-handeln, till exempel visar handelsbarometern för februari att e-handelsföretagens framtidsförväntningar fortsatt är på rekordlåg nivå. E-handeln pressas av köpsvaga konsumenter som dragit åt svångremmen, vilket kraftigt påverkar framför allt varukategorier med mer kapitalintensiva produkter som möbler, inredning och hemelektronik”, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
E-handeln av kläder och skor samt skönhets- och hälsoprodukter har startat året starkast.

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.
Mineko är ett prisvärt bokföringsprogram till soloföretagare med en omsättning under tre miljoner. Mineko har endast en prisnivå, inga påbyggnadspaket eller finstilta villkor. Prova gratis i 30 dagar, därefter 49kr/mån.









