En mobiloperatör som saknar telefonnummer? Illa, förstås. Inte underligt att det slutar inför domstol för Hallon.
KO stämmer mobiloperatör: Saknar telefonnummer


Mest läst i kategorin
Mobilföretaget Hallon visar inget telefonnummer till sin kundtjänst. I stället låter man kunder med frågor och problem tala enbart med en chattbot.
Det menar Konsumentombudsmannen, KO, bryter mot lagen även om man väluppfostrat låter bli att påpeka det udda i att en mobiloperatör, av alla företag, har problem med att redovisa ett telefonnummer.
Hallon, företaget som säljer mobilabonnemang och internet, har visserligen ett telefonnummer.
Det är bara det att man inte gör så mycket väsen av det. Numret anges bara i avtalsvillkoren och i avtalsbekräftelsen.
Däremot finns telefonnumret varken under ”kundservice”, ”kontakta oss” eller ”support”, de ställen där KO konstaterar att man sannolikt letar om man behöver kontakta företaget.
Uträkningen pågår: Är din telefon snart värdelös? Dagens PS
”Undanhålls systematiskt”
Att telefonnumret till Hallons kundservice systematisk undanhålls medför en betydande risk att konsumenten vilseleds om företagets tillgänglighet och servicegrad, skriver KO i sin stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen.
”Det här påverkar kundernas möjlighet att agera och få hjälp. Det är helt enkelt viktigt för konsumenten att ha tillgång till sin teleoperatörs telefonnummer”, säger Bettina Lechner, processråd vid KO.

Chattboten ljuger
Företagets chattbot påstår även att företaget inte har någon kundservice via telefon, vilket alltså är lögnaktigt.
Om konsumenten insisterar svarar chattbotten ”Berry” att den inte förstår frågan, vilket naturligtvis är praktiskt att ta till.
KO vill att domstolen förbjuder Hallon att felaktigt påstå eller ge intryck av att företaget inte kan nås via telefon.
Enligt KO bryter företagets sätt att dölja sitt telefonnummer mot marknadsföringslagen.
Rader av anmälningar
Aktionen från Konsumentverket har en bakgrund i att verket 2023 granskade hur tillgängliga ett antal företags kundtjänster var.
Anledningen var att många anmälningar till myndigheten visade att kunder har svårt att nå företagen för att få hjälp med problem som uppstått.
40 000 kronor – för en ny telefon? Dagens PS
5G lovade så mycket – framstegen lyser med sin frånvaro. Realtid

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.