Dagens PS

Ikeas nye vd: Priset på varmkorven alltid 5 kronor

Ikea
Ikeas nye vd, spanjoren Juvencio Maeztu, och möbeljättens grundare Ingvar Kamprad med en varmkorv med bröd som även fortsättningsvis ska kosta 5 kronor. (Foto: Karin Wesslén/TT/Tomas Oneborg/SvD/TT/montage)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 11 nov. 2025Publicerad: 11 nov. 2025

Ikeas första vd som inte är svensk försäkrar att priset på möbeljättens populära varmkorv även i fortsättningen ska kosta 5 kronor. 

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Juvencio Maeztu, som är född i Spanien, lovar i en Bloomberg-intervju att Ikea ska behålla sina överkomliga priser runt om i världen.

Det inkluderar Ikeas populära varmkorv för 5 spänn.

Maeztu leder Ingka Group som står bakom 90 procent Ikeas varuhus globalt och han berättar att koncernens ökade rörelseresultatet med 17 procent till 1,5 miljarder euro under räkenskapsåret som slutade den 31 augusti.

Haft olika positioner i 25 år på Ikea

Dock sjönk intäkterna under perioden med cirka 1 procent till 41,4 miljarder euro.

Under de senaste 25 åren har Juvencio Maeztu haft olika befattningar inom återförsäljaren och han förklarar i artikeln att det förbättrade resultatet hänger ihop med olika effektiviseringsåtgärder som som gjorts.

Läs mer: Spanjor tar över Ikea – historiskt vd-byte DagensPS

Ingka Group absorberar exempelvis inte längre engångskostnader som är kopplade till utträdet från Ryssland.

Året som gått har präglats av ”motståndskraft”, säger möbeljättens nye vd och konstaterar att företaget dels varit föremål för en kostnadspress, dels störningar i leveranskedjan.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Simon Peterson, Fondförvaltare, Carnegie Fonder
Spela klippet
PS Partner

D&G Aktiefond investerar långsiktigt i framtidens svenska kvalitetsbolag

02 nov. 2025
PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

28 okt. 2025

Vinsttapp på 26 procent för möbeljätten

Men han säger att man lärt sig ”verka i en mer volatil värld”.

Ikea Group, den globala franchisetagaren och varumärkesägaren, rapporterade förra veckan att helårsvinsten minskat med 26 procent, uppger Bloomberg.

Men nedgången var väntad och en del av en medveten strategi, enligt företaget som sänkt priserna för att skydda försäljningen i en tid av svagare efterfrågan från konsumenterna.

Juvencio Maeztu tillägger att prissänkningar lockar fler kunder till Ikea-butikerna, både de fysiska och på nätet.

Ingkas försäljningsvolymer ökade med 1,6 procent under fjolåret.

”Ingka är en holländskregistrerad stiftelse och återinvesterar 85 % av sin vinst i verksamheten och kanaliserar resten till IKEA Foundations välgörenhetsarbete”, konstaterar Bloomberg.

Läs även: Möbeljätten djupt oroad över Trumps nya tullsmocka DagensPS

Missa inte: Ikea halverar priserna på sin restaurangmat DagensPS

ANNONS

Läs också: Ikea möblerar om: “Människor gillar det” Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS