Den av handlarna importerade högtiden Halloween närmar sig. I år väntas försäljningen slå rekord och landa 19 procent högre än 2024.
Handeln hallowinnare även i år


Mest läst i kategorin
Halloween har ersatt Allhelgonahelgen i den svenska uppmärksamheten, till stor glädje för den handel som, efter flera misslyckade försök, lyckats importera den irländsk-skotska traditionen till Sverige.
Omvägen har, som så mycket annat, gått via USA där Halloween är en pålitlig säljhöjdpunkt sedan många år.
I Sverige är det enligt Svensk handel så att färre svenskar planerar att uppmärksamma Halloween i år, men att de som gör det tänker slänga iväg mer pengar än tidigare.
Det gör att Halloween väntas generera en försäljning på 1,9 miljarder kronor i år, 19 procent mer än förra året.
Halloween? Nej – död och godis på riktigt. Dagens PS
”Viktig konsumtionshögtid”
”Halloween har etablerat sig som en viktig konsumtionshögtid i Sverige. Även om färre planerar att fira i år är engagemanget fortsatt starkt”, konstaterar Brill Ivarsson med titeln ”gåvoexpert” hos Svensk handel.
”I ett ekonomiskt läge där många hushåll är mer försiktiga med sina utgifter visar det här att människor gärna prioriterar högtider. Därutöver ser de ekonomiska framtidsutsikterna något ljusare ut nu, vilket kan innebära att vi unnar oss lite extra.”
Socker, lack och löss – ditt Halloween-godis. Dagens PS

Senaste nytt
Sex av tio firar
Sex av tio svenskar tänker göra något av Halloween i år, enligt undersökningen, något färre än förra årets 64 procent.
Framför allt är det barnfamiljer som gröper ur pumporna. 82 procent av hushållen med barn uppmärksammar Halloween, 50 procent av hushållen utan barn.
Det man framför allt glädjer handeln med att köpa är godis. 64 procent av dem som handlar godis uppger att de köper lite extra inför eventuella påringningar hemma.
54 procent planerar att handla inför Halloween i lågprisbutiker, 53 procent i livsmedelsbutiker.
Dessutom ökar de planerade inköpen inom e-handel, varuhus, klädbutiker och second hand.
Stiger för tredje året
1,6 miljarder kronor lade vi på Halloween förra året och i år stiger beloppet till 1,9 miljarder kronor, en ökning med 19 procent.
Det blir dessutom tredje året i rad handeln kan glädja sig åt en ökad försäljning kopplad till spökhelgen.
Inte underligt alltså att 35 procent av dagligvaruhandlarna och 17 procent av sällanköpshandlarna ser Halloween som viktig för försäljningen.
”Högtider som Halloween spelar en viktig roll för att driva försäljning och skapa rörelse i handeln. Att både dagligvaru- och sällanköpshandeln ser en ökad betydelse visar att Halloween i år, och även fortsättningsvis, kommer att förbli en viktig handelshögtid, både vad gäller godis och andra gåvor”, säger Brill Ivarsson.
Nu är Halloween en miljardaffär. Dagens PS

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Reporter på Dagens PS med gedigen bakgrund som bland annat bevakar privatekonomi.

Elektrifiera vardagen med upp till 12 mils färd helt på el. Välj en SWE Edition fullpackad med utrustning till ett förmånligt pris och lågt förmånsvärde.











