Dagens PS

Han förvandlade mammans torra idé till ett miljonbolag 

Dryrobe
Idag har Dryrobe en omsättning på närmare 22 miljoner pund (Foto: Dryrobe)
Matilda Habbe
Matilda Habbe
Uppdaterad: 25 aug. 2025Publicerad: 25 aug. 2025

Det började som en hemmagjord rock i 1980-talets Devon. I dag är Dryrobe ett globalt varumärke med en omsättning på närmare 22 miljoner pund.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Grundaren Gideon Bright minns hur han som tonårig surfare stod i blåsten och kämpade med att ta av sig våtdräkten. Hans mamma sydde en enkel cape i vattentätt tyg, fodrad med frotté, som skyddade mot kylan.

”Det gjorde sådan skillnad att dra av sig våtdräkten i vinden och sedan vara inne i något”, berättar han från företagets huvudkontor i North Devon.

Den hemmagjorda prototypen blev startpunkten för det som i dag är Dryrobe, ett brittiskt framgångsföretag som växt långt bortom surfkulturen.

Det rapporterar Yahoo Finance

Från ekonomisk kris till chansning

2008 stod Bright vid ett vägskäl. Fastighetsmarknaden hade kraschat, han tvingades sälja två hus och stod plötsligt med cirka 80 000 pund på handen. Frågan var om han skulle amortera på sitt lån – eller våga satsa på sin idé.

Han valde risk. 2012 fick han en första framgång när han deltog på ett världsmästerskap i triathlon. En tränare i det brittiska landslaget såg potentialen och beställde rockar till sin trupp. När idrottarna klev ut på pontonen en iskall dag iförda Brights plagg blev det ett genombrott.

”Det var ett stort ögonblick, för det gav en bekräftelse på att det jag gjort faktiskt fungerade för elitidrottare”, säger han.

Dryrobe
Under covid steg Dryrobes försäljning med 545 procent (Foto: Dryrobe)
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Relevance växer
Spela klippet
PS Partner

Relevance: ”Vi växer, trots marknadsläget”

14 aug. 2025
Spela klippet
Nöje & Underhållning

Peter Jöback bjuder hem publiken till sin egen trädgård

10 juli 2025

Covid-året som ändrade allt

Den verkliga explosionen kom under pandemin. När människor uppmanades att vara utomhus steg försäljningen i raketfart – mellan 2019 och 2023 ökade den med hela 545 procent.

”Vi såg en enorm ökning i vår verksamhet och vi pratar ibland om den tiden som ett ’fast forward’, som att gå fem år in i framtiden väldigt snabbt”, säger Bright.

Dryrobe blev snabbt ett fenomen. Märket användes av allt från hundägare och festivalbesökare till föräldrar på fotbollsplanen. År 2022 kallades plagget för ”Britain’s most-wanted coat” och användarna började dyka upp i memes på sociala medier.

Läs även: Hon byggde miljardföretag med lån från mormor. Dagens PS

Från skjul till global expansion

I dag har Dryrobe över 50 anställda. Företaget har vuxit från Brights sovrum, via en trädgårdsbod och en hyrd kyrksal, till nuvarande huvudkontor utanför Barnstable i Devon.

Plagget används av Team GB vid de tre senaste olympiska spelen och företaget blickar nu ut mot Europa och USA för nästa expansionssteg.

Trots framgången betonar Bright enkelheten i idén:

ANNONS

”Om du har ett plagg där du kan stå var som helst och hålla dig varm och skyddad – varför skulle du inte använda det?”.

En resa som fortsätter

Från början var målet blygsamt. Bright säger att han bara ville tjäna några extra hundra pund i veckan. Femton år senare är Dryrobe ett internationellt varumärke med en resa som han själv beskriver som ”en helvetes resa”.

”Det har alltid handlat om att komma ut i naturen. Jag trodde aldrig att det här skulle bli ett heltidsjobb”, säger han.

Läs också: Genombrott inom AI kan ge företag miljardvinster. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

Matilda Habbe
Matilda Habbe

Bevakar i huvudsak privatekonomi, pension och bostadsmarknad för Dagens PS. Brinner för att göra svåra ämnen begripliga.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS