Dagens PS

Generation Z mest ivriga Black friday-shopparna

black friday
De mest hysteriska Black friday-shopparna återfinns i gruppen Generation Z, enligt en ny rapport. (Foto: Julia Nikhinson/AP/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 26 nov. 2025Publicerad: 26 nov. 2025

Generation Z, som sägs vara födda mellan 1997 och 2012, också kallad den digitala generationen, är enligt en ny rapport de mest entusiastiska Black friday-konsumenterna. Åtminstone i USA.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Det är AT&T som låtit Morning Konsult göra undersökningen som visar att personer som kan definieras inom gruppen Generation Z är de mest frenetiska shopparna under den stora rea-helgen.

Samtidigt visar rapporten att äldre hellre handlar närmare jul.

Allt enligt CNBC som även berättar att experter nu ser en ”K-formad” ekonomi som sträcker sig in i semestersäsongen.

Bästa julklappsidéerna poppar upp i butiken

Undersökningen visar också, enligt den amerikanska finansnyhetskanalen, att fler människor får idéer till julklappar genom att göra sin inköp personligen än via annonser på sociala medier.

När det gäller Black friday planerar 40 procent av generation Z och 32 procent av millennials att handla det mesta inför julen under Black friday.

Läs också: Varning för fula fusket inför Black Friday DagensPS

Samtidigt har en tidigare undersökning från PwC visat att Generation Z tänker dra ner på julshoppandet i år med 23 procent jämfört med för ett år sedan.

ANNONS

Senaste nytt

PS – Linda Murray Wennberg_ Hur riskkapital kan stärka företagets tillväxtresa (SPONSRAD AV ALMI)
Spela klippet
PS Partner

Så kan svenska startups växa med riskkapital och expertis från Almi Invest

24 nov. 2025
Spela klippet
PS Partner

Så investerar du enkelt i private equity

15 nov. 2025

Då tvingas låginkomsttagare dra åt snaran

ANNONS

Det kan jämföras med i fjol då samma generation uppgav att de hade för avsikt att spendera 37 procent mer än föregående år.

Den ekonomiska spiral som USA nu står inför, enligt vissa ekonomer, öppnar för att rika shoppar mer medan låginkomsttagare uppges handla mer konservativt.

Där till visar en rapport från Deloitte, som CNBC också refererar till, att konsumenterna överlag planerar att lägga 4 procent mindre av sina pengar på Black friday i år jämfört med förra året.

Orsaken till det uppges vara tuffare ekonomiska villkor.

Här har artificiell intelligens inte tagit över

I den nu aktuella undersökningen uppgav bara 9 procent att de använder AI (artificiell intelligens) för att hitta rätt julklappar. Mer än hälften svarar att de använder traditionella online-sökmetoder.

”Jag tror att man med tiden kommer att se en förskjutning från traditionell sökning till AI för shopping”, säger Angela Rutherford, AT&T:s vice vd för mellanstora marknader, till CNBC.

Läs även: Svenska hushåll flera tusen “rikare” varje månad DagensPS

Missa inte: Se upp: Då blir ditt reafynd 6 000 kronor dyrare DagensPS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Nyhetsreporter som bevakar börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik.

ANNONS
BLACK WEEKS Spara upp till 54% på Verisure hemlarm

Just nu får du ett riktigt bra pris på Sveriges mest valda hemlarm med brand- och inbrottsskydd. Räkna ut ditt pris och ta del av erbjudandet

Räkna ut ditt pris!
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS