Färre amerikaner köper lika stora pizzor som tidigare. Istället vill de ha både mindre och nyttigare måltider. Kan Ozempic-pizzan rädda pizzabagarna?
Folk köper mindre pizzor – nu testar bagarna ett motdrag


Mest läst i kategorin
Det har blivit dyrare att äta pizza – och allt fler amerikaner väljer andra alternativ.
Det är slutsatsen från flera stora pizzakedjor i USA, och liknande tendenser kan också skönjas i resten av världen.
Nu förbereder sig kedjorna på ett uppsving för aptithämmande läkemedel som Ozempic och Wegovy – och gör om menyerna som ett svar på det, skriver New York Times.
Har varit en del av marginalerna
Under hösten rapporterade flera stora amerikanska kedjor en avmattning där kunderna skalar bort allt som inte är nödvändigt.
I stället för beställningar med stora pizzor och flera sidorätter väljer allt fler enbart det mest grundläggande.
Den förändringen tillmäts nu stor betydelse eftersom just fler pålägg och tillbehör historiskt stått för en stor del av kedjornas vinstmarginaler.
Senaste nytt
Kan ta fram “Ozempic-pizza”
Samtidigt växer användningen av GLP-1-läkemedel i breda konsumentgrupper.
För en produkt som traditionellt bygger på vitt mjöl, ost och processat kött är det en utmaning.
Flera aktörer arbetar nu intensivt med att ta fram en ”Ozempic-pizza”: en produkt med betydligt lägre kaloriinnehåll men med bibehållen mättnadskänsla.
Lägre kaloriinnehåll
Idéerna kretsar kring tunna bottnar, högre proteininnehåll och mer grönsaker.
”Vi bollar idén om en GLP-1-vänlig pizza. En pizza som skulle ha mycket protein, men som skulle ha ett lägre kaloriinnehåll på grund av en blomkålsbotten”, säger Casey Terrell, marknadschef för Blaze Pizza, en kedja med 270 franchiserestauranger i USA.
Målet är att skapa en pizza som går att marknadsföra till konsumenter som vill dra ner på mängden utan att välja bort kategorin helt.
Fler vill äta nyttigt
Pizzaförsäljningen steg kraftigt under pandemin men har sedan börjat tappa mark när konkurrensen på leveransplattformar skärpts.
Samtidigt äter hälsotrenden och stigande råvarupriser upp marginalerna. En anpassad produkt kan enligt branschanalytiker bli ett sätt att återvinna momentum utan att sänka priserna ytterligare.
Läs mer: Dieselbilägare får ta smällen – om hotet blir verklighet. Realtid

Johannes Stenlund är en journalist som bevakar ekonomi, näringsliv och politik för Dagens PS. Särskilt intresserad av internationell handel, råvaror, utvecklingsfrågor och politisk ekonomi. Har tidigare skrivit om utrikespolitik och ekonomi för flera svenska tidningar. Trivs både med att förklara det stora sammanhanget och att bevaka den lilla händelsen på plats. Kontakta Johannes Stenlund här.

Johannes Stenlund är en journalist som bevakar ekonomi, näringsliv och politik för Dagens PS. Särskilt intresserad av internationell handel, råvaror, utvecklingsfrågor och politisk ekonomi. Har tidigare skrivit om utrikespolitik och ekonomi för flera svenska tidningar. Trivs både med att förklara det stora sammanhanget och att bevaka den lilla händelsen på plats. Kontakta Johannes Stenlund här.












