Dagens PS

Hon fångar fartygens koldioxid – prisas i Oslo och Reykavik

Alisha Fredrikssen, Seabound fångar koldioxid i sjötrafiken
Hyllad uppfinnare och entreprenör, Alisha Fredrikssen, Seabound fångar koldioxid i sjötrafiken. (Foto: Seabound)
Alexandra Heymowska
Alexandra Heymowska
Uppdaterad: 15 juni 2025Publicerad: 15 juni 2025

Hennes bolag Seabound har utvecklat en ny teknik med potential att revolutionera sjöfarten. Svensk-kanadensiska Alisha Fredriksson hyllas som en av Europas främsta unga entreprenörer i Oslo och är en av tio finalister i EU:s Young Inventors Prize 2025.

ANNONS
ANNONS

Sjöfarten står för runt 3–4 procent av EU:s totala koldioxidutsläpp. Hittills har branschen haft få realistiska alternativ för att snabbt ställa om till grönare alternativ.

Det ville svensk-kandensiska forskaren och entreprenören Alisha Fredriksson ändra på, med ny teknik för att fånga in koldioxid från fartyg. Tillsammans med sin kollega, kinesiska ingenjören Roujia Wen, grundade hon bolaget Seabound i London 2021, bara 26 år gammal.

“Sjöfarten tampas med stora koldioxidutsläpp eftersom dagens lösningar varken är effektiva eller ekonomiskt hållbara. Vi bestämde oss för att lösa utmaningen tillsammans”, säger hon.

Fredriksson och Wen träffades på Minerva University i Kalifornien och ur ett gemensamt engagemang för klimatlösningar och deep-tech-innovation föddes Seabound. Fredriksson hade arbetat med alternativa bränslen för sjöfart. Wen bidrog med expertis inom tillämpad matematik och AI.

Tillsammans utvecklade de sin cirkulära lösning som kan komma att revolutionera sjöfarten.

Läs även: Så ska farttyg tanka vätgas till havs. Dagens PS

Började med stort, svårt problem

Många unga entreprenörer och innovatörer börjar med att ha en lösning eller en prototyp, sedan söker de ett problem att lösa. Alisha, som sedan det hon beskriver som sin “wake up call” 2018 visste att hon ville göra positiv skillnad för klimatet, började i andra änden och sökte ett stort, svårt och viktigt problem.

Hon fastnade för sjöfarten som med höga utsläpp och allt tuffare utsläppsregleringar står inför en reell utmaning som verkligen behöver lösas.

ANNONS

“Det var det som gjorde att det lyfte för oss”, säger hon på en videointervju med Forbes, där hon och Rouija för två år sedan tog sig in på listan “Forbes 30 under 30/2023″, bland världens främsta innovatörer under 30 år i kategorin social impact.

ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025

Binder koldioxid med kalksten

Seabounds teknik är ett containerbaserat system som fångar in koldioxid från fartyg direkt från avgaserna ombord och binder den i kalksten. Lösningen installeras direkt på fartygens skorstenar och använder kalkstenpellets för att binda koldioxid ur avgaserna, utan behov av energitillförsel.

Installation av de modulära koldioxidfångarna, hissas upp med en hamnkran.
Sebounds modulära koldioxidfångare, hissas upp med en hamnkran. Här insalleras piloten. (Bild: Seabound)

“Vi installerar containern på fartyget och kopplar motorernas avgaser till den. Där inne finns kalksten i form av små stenar som suger upp koldioxiden. Avgaserna släpps sen ut igen, men utan koldioxid., förklarade Fredriksson nyligen i en intervju med Impact Loop.

När fartyget når hamn lyfts containern av med en kran. Koldioxiden extraheras för att användas i e-metanol-produktion. Kalkstenen kan bli byggmaterial eller återanvändas som CO2-fångare.

Idén föddes när Fredriksson arbetade med ett annat projekt kring maritim e-metanol, men stötte på ett oväntat problem. Det fanns helt enkelt för lite infångad koldioxid för att möta efterfrågan. Tillsammans med Wen började hon utforska möjligheten att fånga in koldioxiden direkt på fartygen.

“Vi visste inte var vi skulle få tag på infångad koldioxid. Då kom insikten: varför inte fånga den direkt ombord? säger hon.

Det blev startskottet för Seabound, med siktet inställt på att skapa ett cirkulärt system där koldioxiden återanvänds i bränsleproduktion.

ANNONS

Seglade genom Suezkanalen

Vid tester till havs har lösningen visat lovande resultat: 78 procent av koldioxiden och 90 procent av svavlet fångas in. Systemet kräver minimal energi eftersom det drivs av fartygens egna avgaser.

Alisha Fredriksson och Roujia Wen på pilotsegling med Seabound-systemet på väg mot Oman.
Alisha Fredriksson och Roujia Wen på pilotsegling med Seabound-systemet på väg mot Oman (Foto: Seabound)

Under en intensivt pilotfärd i Mellanöstern var Fredriksson och Wen själva med ombord på fartyget som tog dem från Europa till Arabiska halvön genom Suezkanalen.

“Vi tillbringade veckor med att installera vårt system på ett varv i Turkiet. Sedan seglade vi genom Medelhavet och Röda havet till Oman, samtidigt som vi felsökte och justerade längs vägen. Bristen på internet och verktyg tvingade oss att vara kreativa, berättar hon i en intervju med epo.org.

Seabound bygger nu sina första fullskaliga kommersiella enheter. Målet är att snabbt skala upp.

“Det finns omkring 60 000 kommersiella fartyg globalt. Om vi når bara en procent av dem gör det enorm skillnad – både för klimatet och för affären, säger Fredriksson till Impact Loop.

“Om vi lyckas visa att det går att ta sig an stora, svåra problem, så hoppas jag att vi också inspirerar andra att göra samma sak.”

Världsmedborgare med hem i London och Göteborg

ANNONS

Entreprenörskapet har följt med sedan tidig ålder. I videointervjun med Forbes berättar Alisha att hon bildade sitt första bolag när hon var sex år gammal. Nyligen var hon med i uppstarten av svenska impactbolaget Liquid Wind som utvecklar grön vätgas. Hon har varit inblandad i non-profit initiativ i Kanada och Indien och prisats som innovatör och förebild.

En sann entreprenör med världen som hemvist. Hon heter Fredriksson i efternamn, men hur svensk är hon egentligen? Intervjun med Impact Loop ger svaret:

Jag är halvsvensk och halvkinesisk, men växte upp i Kanada. Jag har bott i flera olika länder och är idag baserad i London. Min pappa är svensk, även om jag tror att han föddes i Indien, vi är en ganska kulturellt blandad familj. Mina föräldrar bor numera i Göteborg, som är lite av vårt familjehem.”

Utmärkelser för banbrytande teknik

I början av juni tilldelades Alisha Fredriksson det prestigefyllda Young Entrepreneur Award 2025 under Nor-Shipping i Oslo, ett av världens största evenemang för sjöfartsindustrin.

Fredriksson lyftes fram för sitt visionära ledarskap och Seabounds snabba framsteg.

”Alisha representerar det bästa av nästa generations ledarskap – lösningsorienterat, inkluderande och orädd,” kommenterade YoungShip Internationals generalsekreterare Erlend Holberg i samband med prisutdelningen.

Seabound är också en av tio finalister i Young Inventors Prize 2025, som delas ut av Europeiska patentverket den 18 juni. Priset hyllar innovatörer under 30 som bidrar till FN:s hållbarhetsmål. Vinnaren utses vid en ceremoni i Reykavik efter att ha valts ut bland över 450 kandidater.

Läs även: Nya fartygsbatterier kan förändra allt. Dagens PS

ANNONS
Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Alexandra Heymowska
Alexandra Heymowska

Alexandra Heymowska är en journalist och redaktör med många års erfarenhet i gränslandet tech, näringsliv och hållbar samhällsutveckling. Brinner för berättelser som berör.

Alexandra Heymowska
Alexandra Heymowska

Alexandra Heymowska är en journalist och redaktör med många års erfarenhet i gränslandet tech, näringsliv och hållbar samhällsutveckling. Brinner för berättelser som berör.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

David Ingnäs i studion
Spela klippet
Privatekonomi

Varnar för nya bedragare: ”För bra för att vara sant”

15 juni 2025
ANNONS
ANNONS