Dagens PS

EU kan dra in ersättningen vid försenade flyg

flyg
EU planerar att ta bort eller sänka ersättningen till passagerare som drabbas av försenade eller inställda flyg. Bra, tycker flygbolagen. Oacceptabelt, anser konsumentgrupper. (Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SvD/TT)
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 28 maj 2025Publicerad: 28 maj 2025

Trots att flyg försenas eller ställs in riskerar drabbade passagerare att bli utan kompensation eller få lägre ersättning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Det överväger EU att besluta om när försenade och inställda flyg blivit en tung ekonomiskt börda för flygbolagen.

Enligt EU kan kostnaden för flygbolagen landa på 8,1 miljarder euro i år.

Det här uppger Fortune.

EU kan klubba att tillåta längre flygförseningar och att flygbolagen inte behöva kompensera passagerarna.

Planerna, som inte oväntat upprör konsumentgrupper, ska nu diskuteras av EU:s 27 medlemsländer.

Applåderas av branschorganisationen

“En förlängning av de så kallade förseningströsklarna kommer att ge flygbolagen mer tid att flytta flygplan och besättningar över hela Europa för att spara flygscheman”, säger branschorganisationen Airlines for Europe (A4E).

“Långa flygförseningar är ett verkligt problem. De förstör starten på en välförtjänt semester. De stör viktiga planer. De kostar värdefull livstid”, kontrar Stefanie Hübig, Tysklands konsumenträttsminister.

Ilskan är stor hos konsumentgrupper.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
PS Partner

För många IT-projekt misslyckas – här är misstagen du måste undvika

22 maj 2025
Relevance släpper kvartalsrapport
Spela klippet
PS Partner

Rekordstart för Relevance – ”Q1 är normalt en mardröm”

15 maj 2025

Konsumentgrupper rasar: “Oacceptabelt”

“Detta är ett oacceptabelt steg tillbaka från den nuvarande skyddsnivån”, heter det i ett gemensamt uttalande som återges av Fortune.

En höjning till fem timmar skulle kunna rädda nästan 50 procent av de flygningar som för närvarande ställs in, enligt A4E, som representerar Air France-KLM, Lufthansa och andra företag som står för mer än 80 procent av den europeiska flygtrafiken.

Det skulle också beröva cirka 75 procent av passagerarna rätten till ersättning, säger Europas paraplyorganisation för konsumenträttigheter BEUC.

Kallar EU:s planer för “katastrofal förändring”

Företag som hjälper drabbade passagerare att få ersättning förklarar att det bara är en bråkdel som tar strid för att få kompensation.

“För europeiska kunder är det här en katastrofal förändring”, säger Tomasz Pawliszyn, chef för ett sådant företag, Airhelp, till AFP om den planerade reformen som är en del i ett större reformpaket.

Läs mer här, på Konsumentverket, hur dina rättigheter ser ut i dag enligt nuvarande EU:s regler när flyget är inställt.

Läs även: Inställt flyg? Då kan det finnas tusenlappar att hämta Dagens PS

ANNONS

Läs mer: Försenat flyg? Känn till dina rättigheter – få ersättning Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt och senare redaktionschef för News55.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS