Sveriges elbilsförsäljning ökar kraftigt. Laddbara bilar stod för hälften av all nyförsäljning i januari månad, enligt en rapport från branschorganisationen Bil Sweden. En fjärdedel av de bilar som såldes var elbilar.

ANNONS

Mattias Bergman, vd för Bil Sweden, säger i ett pressmeddelande att elbilarna kommer starkt.

”Andelen laddbara bilar uppgick till ca 53 procent i januari, 26 procent av de totala registreringarna var elbilar och 27 procent laddhybrider. Elbilarna fortsätter uppvisa en stark tillväxttakt och ökade med 367 procent jämfört med samma månad i fjol, samtidigt som laddhybriderna minskade med sju procent, säger Mattias Bergman.

Mer elbilsförsäljning hos privata kunder

Idag är sex procent av bilarna i trafik i Sverige idag är laddbara, vilket är en ökning med 2,4 procentenheter bara från året innan. Men hos företagskunderna har bilbolagens elbilsförsäljning mattats av efter ändrade förmånsregler.

Mattias Bergman säger att det är ett problem att reglerna kring de ekonomiska styrmedlen som påverkar Sveriges elbilsförsäljning är oklara.

”Det råder fortfarande en del oklarheter kring de föreslagna skärpningarna i Bonus-malussystemet som ska ske under året. Det handlar om ett bonustak, sänkt bonus och nya bonusgränser för laddhybrider och sänkta malusgränser”, säger han.

”2023 sänks även bonusen för elbilar. Regeringens besked i början av november om att bonusförändringarna skjuts upp i tre till sex månader var bra, men tidpunkten är ännu inte fastlagd.”

ANNONS
ANNONS

Totalt sett har nybilsregisteringarna i januari minskat med tre procent jämfört med föregående år. Det senaste halvåret har försäljningen av nya bilar gått ned med 20 procent. Framför allt har minskningen berott på komponentbrist, inte minst vad gäller halvledare.

Mattias Bergman säger att utbudet fortsatt kommer att vara lågt under det kommande året.

Läs också:

Bidrag till elbilar redan slut – miljarder fattas [Dagens PS]
Nybilsförsäljningen rasar – sämsta siffran på 35 år [Dagens PS]