Dagens PS

Digital marknadsplats ska rädda lokala handlare

Citybutiker i Borås tar nu till ett trick för att hålla affärerna vid liv i pandemin.
Citybutiker i Borås tar nu till ett trick för att hålla affärerna vid liv i pandemin.
Ola Söderlund
Ola Söderlund
Uppdaterad: 16 nov. 2020Publicerad: 16 nov. 2020

Citybutiker i Borås tar nu till ett trick för att hålla affärerna vid liv i pandemin.

ANNONS

Mest läst i kategorin

ANNONS

Det här uppger Ehandel och förklarar att konceptet med en digital marknadsplats inte är något nytt.

I Borås, som uppges vara en e-handelsstad, startar citybutikerna upp en digital marknadsplats för att parera mot tuffare coronarestriktioner.

“Vi tror på att göra cityhandeln mer tillgänglig. Vi vet att boråsarna i hög utsträckning vill handla i sina lokala butiker och på detta sätt förenklar vi möjligheten”, säger Caroline Wallin, cityledare på Borås City, i ett pressutskick som refereras i artikeln.

Tanken är att den aktuella och digitala marknadsplatsen för stadens citybutiker ska vara en långsiktig satsning, och som alltså ska uppmuntra invånarna att e-handla från lokala butiker i stadskärnan i tider när propån är att undvika fysiska butiker.

Lanseringen av marknadsplatsen sker 1 december och åtta citybutiker är med från start. Den digitala e-handelsplatsen är ett pilot- och samverkansprojekt mellan Borås City, Good Goods, Borås Stad och plattformsleverantören Zipadoo, framgår det.

Läs även: De satsar på virtuella restauranger »

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt, även nedlagda Newzglobe och senare redaktionschef för News55. Har erfarenhet från Aftonbladet, Expressen, Sveriges Radio, lokalpress i Storstockholm och en rad landsortstidningar. Morgonredaktör med 18 års erfarenhet på Dagens PS inom Relevance Communication. Bevakningsområden: Börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik. Kontakta Ola Söderlund via [email protected]

Ola Söderlund
Ola Söderlund

Utbildad journalist med nästan 40 år i yrket. Har varit allmänreporter, kriminalreporter, jobbat med print och digitala medier, och var en tid chefredaktör för ett magasin på Dagens PS, samt under en kort period nyhetschef på dåvarande Miljöaktuellt, även nedlagda Newzglobe och senare redaktionschef för News55. Har erfarenhet från Aftonbladet, Expressen, Sveriges Radio, lokalpress i Storstockholm och en rad landsortstidningar. Morgonredaktör med 18 års erfarenhet på Dagens PS inom Relevance Communication. Bevakningsområden: Börs, privatekonomi, näringslivsnyheter och världspolitik. Kontakta Ola Söderlund via [email protected]

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS